Les Nuits 2017: Arno, Girls In Hawaii, Melanie De Afscheid in majeur

Botanique, 21 mei 2017
Les Nuits 2017: Arno, Girls In Hawaii, Melanie De

Voor de finale van Les Nuits Botanique hadden de organisatoren een triple bill met Girls In Hawaii, de sensuele nachtegaal Melanie De Biasio en (inter)nationale held Arno voorzien.  Intrigerend, zeker gezien aangekondigd werd dat zij zouden samenwerken met het Musiques Nouvelles-orkest. 

In een goed volgelopen Koninklijk Circus zouden de drie helden van de avond in de eigen songcatalogus duiken om daaruit vijf nummers te presenteren in een arrangement van Stéphane Collin.

Klokslag achten trad Melanie De Biasio aan. Verlicht door een eenzame spot en af en toe de zang accentuerend met beweeglijkheid en vingergeknip, zong zij de sterren van de hemel. De Biasio koos voor minder bekend werk als Brother en Your Freedom. Jammer genoeg was de set veel te kort. Desondanks presenteerde zij in die korte beurt een handvol klassiekers als The Flow, No Deal en Afro Blue, in essentie behoorlijk kale maar jazzy nummers, maar hier rijkelijk aangevuld met de uiterst inventieve arrangementen uit de koker van meester-dirigent Stéphane Collin. Het resultaat was indrukwekkend.

Terwijl het podium voor Girls in Hawaii werd opgesteld, slamde Pitcho, de humaan ingestelde rapper, zich, bij wijze van kort intermezzo, door een enkel nummer en liet zo horen hoe hij alles en iedereen aan zijn verbale zwaard rijgde. Fantastique, quoi! Het stevige, dik verdiende applaus loog er niet om.

Van bij de opkomst riep indierockband Girls In Hawaii reacties uit het publiek op. Opener The Spring (uit 'Everest') was mooi, maar statisch, werd op een wat plechtstatige wijze gespeeld en bracht de fragiliteit van Mark Linkous in herinnering. Het akoestische volkswalsje Couples On TV kreeg een versie die profiteerde van de inbreng van Musiques Nouvelles om vervolgens te rocken tijdens het vaag naar Grandaddy verwijzende Switzerland. Uiteraard mocht hit Misses niet ontbreken waarna de groep een alweer te korte set afsloot met het nieuwe This Light.

Tussendoor werden we getrakteerd op fascinerende passages van Musiques Nouvelles. Dat orkest was eigenlijk de échte ster van de avond. Met Pitcho brachten ze al een stuk Roland De Lassus en ze deden zich met een indrukwekkend marsritme ook tegoed aan Maurizio Kagel 5 (Zehn Märsche Um Den Sieg Zu Verfehlen).

Volksheld Arno mocht de avond afsluiten. Zoals steeds een bijzondere ervaring. Momenteel met Tjens Matic de hort op, maar zo'n kans als deze overslaan deed hij uiteraard niet. Het viel meteen op dat de bard vol overtuiging en passie door zijn classics ging. Natuurlijk kon hij het niet laten om net als wijlen Luc De Vos een beetje aan paljasserij te doen. Zo kennen we Arno en dat zal gelukkig nooit veranderen.

Onvervaard stortte hij zich op Bathroom Singer gevolgd door Vive Ma Liberté. Tijdloze nummers die door de inzet van het orkest het varietégehalte gevaarlijk de hoogte injoegen. Met slechts vijf nummers lag de klemtoon op de greatest hits. In pensioennummer Oh La La dolde Arno even met het publiek. En voor Donald Trump beloofde hij in "hellhole" Brussel een nieuwe "coiffeur" te bestellen, hetgeen meteen de intro tot het sfeervolle Brussels was. Als afsluiter was er het nog steeds niet kapot te krijgen Putain Putain. Le Plus Beau was zielsgelukkig op het podium van het Koninklijk Circus in zijn stad Brussel. En dat zag en hoorde je.

Een bijzonder geslaagde concertervaring. Je zou kunnen opmerken dat de sets te kort waren om echt in te slaan. Even was er nog onduidelijkheid of er een eventueel bisnummer zou volgen, maar dat liet het collectief muzikanten toch maar zo. Jammer, maar desalniettemin was dit een afscheid in majeur van Les Nuits Botanique 2017.


22 mei 2017
Philippe De Cleen