Fifty Lab Festival - Dag 1 - Van sprookjesachtige intimiteit naar opzwepende beats
Meerdere locaties Brussel, 15 november 2023 - 17 november 2023
Als liefhebber van fantasy, sf en horror is de mogelijkheid tot tijdreizen iets dat ons enorm aanspreekt. Op muzikaal vlak optredens meemaken van overleden helden in de glorietijden, of net voor ze bekend werden? Het moet magisch zijn om dat te mogen meemaken. Of reizen we toch maar naar de toekomst om de laatste nieuwigheden binnen de muziek te ontdekken?
Daarvoor heb je niet eens een teletijdmachine nodig. Fifty Lab biedt je namelijk een jaarlijks weerkerende driedaagse trip ‘Back To The Future ‘aan en neemt het centrum van de hoofdstad over, verspreid over meerdere locaties. Naar jaarlijkse gewoonte kan je ook nu terecht in Bonnefooi, de AB Club en de Silver en Golden Space van de Beursschouwburg, maar ook in het prachtige Cafe Delune en op het dak van de net heropende Beurs.
Alle podia bevinden zich op maximaal vijf minuten wandelafstand van elkaar, waardoor je sneller van het ene optreden naar het andere geraakt dan ooit tevoren. Omdat we er de voorkeur aan geven om complete concerten mee te maken en geen flarden links en rechts, beperken we die wandelafstand toch een beetje. Maar op onze tijdreis deden we voldoende fijne ontdekkingen boordevol bands en artiesten die we een gouden toekomst voorspellen, als de muziekbusiness hen de kans geeft.
We startten trapsgewijs op de bovenste verdieping van de Beursschouwburg. Heel veel trappen, Heel, heel veel trappen later konden we de Gents-Leuvense formatie Ão aan het werk zien. Met ‘Ao Mar’ konden ze op de nodige goede recensies rekenen. En dat ophemelen is niet uit de lucht gegrepen. Live gaat deze band van dromerig naar pop over dance. Een label erop kleven is dan ook schier onmogelijk. Dat de roots van zangeres Brenda Corijn in Mozambique en Portugal liggen draagt daar enkel maar toe bij. Een concert wordt dan meteen een avontuurlijke reis naar andere contreien die je lijf ruim veertig minuten lang doet zweven over de dansvloer. Die trappen naar beneden gingen dan ook een stuk vlotter dan naar boven.
In Bonnefooi gingen we voor Inturist, alter ego van Evgeny Gorbunov, muzikant en mediakunstenaar uit Tel Aviv, eigenaar van het Incompetence Records-label en dus een man die van vele markten thuis is. Een klein tipje van de sluier werd opgelicht door het combineren van loops, opzwepende beats en een saxofoon. Het resulteerde in een wilde botsing van elektronisch vernuft en een groovy sound. Een zinnenprikkelend en experimenteel allegaartje, dat smaakte naar meer, werd ons deel.
In Beerlab, gelegen op het dak van het vernieuwde Beursgebouw, hadden we Bobbi Lu met stip aangeduid. De Brits-Brugse Sound Track-laureaat bezorgde ons koude rillingen tot op het bot door het etaleren van de zalvende stem en een geluid, dat het midden houdt tussen pianovirtuositeit en experiment met een bedwelmende invloed op je gemoed. Eens Bobbi Lu je heeft gehypnotiseerd, hoor en zie je geen mensen meer rondom je en bevind je je enkel nog in haar kleurrijke wereld. Weinigen slagen erin om zo diep te ontroeren dat we compleet “zen” de zaal verlaten na een kleine drie kwartier intens genieten.
Het contrast met Dumb Buoys Fishing Club in de AB-club kon niet groter zijn. Met het onlangs verschenen debuutalbum 'WRECKED' onder de arm wist het Londense duo, dat blijkbaar inspiratie haalt bij Daft Punk en Gorillaz, opzwepende beats te combineren met een aanstekelijke vocale aankleding en een broek vol goesting om te entertainen en de aanwezigen aan het dansen te zetten tot de temperatuur er prompt van steeg. Niet bijster origineel en iets meer variatie had gemogen, maar het zorgde wel voor een lekker feestje in het hoofd.
Egidius speelt al van jongsaf aan muziek. Hij liet de gitaar achter zich en begon tijdens de pandemie te experimenteren met de synthesizer. Twee jaar later bracht hij een eerste ep uit, gevolgd door onder meer een debuutalbum. Aanvankelijk ondersteund door een vrouwelijke vocalist, nam Egidius later op zelf de zang voor zijn rekening. Door een kleurrijk klankenpallet aan te bieden, ging het van opzwepende beats en oorverdovende klanken gezwind naar een intiem sfeertje, waarin je een speld kon horen vallen. Tegelijk wist hij zo snel te schakelen dat je van het kastje naar de muur werd gestuurd zonder dat hij je ook maar een seconde rust gunde.
Fenomeen in wording Debby Friday liet zich in Beerlab letterlijk en figuurlijk van de beste kant zien en horen. Deze muzikante is in Nigeria geboren, maar woont en werkt in Toronto. Voor het debuut werkte ze samen met producer Graham Walsh, hetgeen gewicht en aantrekkingskracht toevoegde aan de flexibiliteit, die ze al in zich had. In een strak pakje zweefde Friday als een mysterieuze nimf over het podium. De zwoele manier van zingen en dansen, begeleid door best opzwepende basbeats, maakte stilstaan onmogelijk.
Het was een een mix van uiteenlopende muziekstijlen die Deijuvhs in de AB-Club aanbood, gaande van jungle naar metal en van punk tot drill. Bij dit bewegelijke geheel ging het drietal als een chaotische wervelstorm tekeer en zochten zij het publiek ook letterlijk op. Enige minpunt was dat de stem vaak overstemd werd door de pompende bassen en overstuurde drums.
Uiteindelijk pikten we nog een stukje ROLROLROL mee, een project van Jameszoo & Niels Broos. Ze hebben een eerste album uitgebracht via Ilian Tape in juni, dat simpelweg 'MUSIC' heet en een stopverfachtige oefening is in pop, moderne jazz en elektronica. Live zorgde dit voor bijzonder opzwepende klanken, waarbij enige improvisatie niet uit den boze was. Net door zoveel kleuren aan te bieden, maar vooral door de schijn te wekken dat ze samen een soort wedstrijd “om ter luidst beats fabriceren” aangingen, bewees het tweetal een uniek fenomeen te zijn. De perfecte afsluiter voor een geslaagde eerste avond dus.
Accreditatie: Musiczine