Eindejaar 2019: Jeroen Poelmans

Hiphop, r&b, urban, soul, ... het heeft allemaal geen geheimen voor deze jonge vorser, die ook niet vies is van een streepje jazz en zich gewillig laat meeslepen in welk genre dan ook. Dat geeft dan een weloverwogen eindejaarslijst, die al die keuzes mooi weergeeft. 

Beste platen van het jaar

  1. Tourist – ‘Everyday’ 
  2. Black Flower – 'Future Flora'
  3. Flume – 'Hi This Is Flume'
  4. Bon Iver – 'i,i'
  5. Flying Lotus – 'Flamagra'
  6. Tyler, The Creator – 'IGOR'
  7. Black Flower – 'Future Flora'
  8. The Comet Is Coming – 'Trust In The Lifeforce of The Deep Mystery'
  9. Nick Cave – 'Ghosteen'
  10. Logic – 'Confessions of a Dangerous Mind'

Beste optreden

  1. Flume – Le Zénith – 3 november 2019
  2. Curtis Harding – Dour – 14 juli 2019
  3. Louis The Child – Botanique – 16 februari 2019
  4. Kamasi Washington – Couleur Café – 29 juni 2019
  5. Disclosure – Dour – 12 juli 2019

Curtis Harding



Mooiste albumcover

Hayden James – 'Between Us'


Wat was dat zeg?

De in ijltempo toenemende populariteit van Zwangere Guy. We hadden altijd al een zwak voor zijn muziek (en die van zijn groep Stikstof), maar dit hadden we nooit durven dromen. Verdiend, gamin!


Waaraan heb je je geërgerd in 2019?


De mensen die tijdens een concert opstaan om voor de massa buiten te zijn, om dan halsoverkop terug te lopen en zich voor je in te wringen omdat ze beseffen dat de bisnummers nog komen. Blijf zitten of vertrek, there is no in between...


Ik kan echt niet wachten tot 2020

Het bleef dit jaar muisstil rond Kendrick Lamar, de man die in 2017 het geroemde album ‘DAMN.’ uitbracht. Hoewel er nog geen nieuw werk is aangekondigd, zijn wel al enkele liveconcerten binnen gesijpeld voor zomer 2020. Kunnen we dan toch nieuw werk verwachten? Reuzebenieuwd naar hoe hij het na dat publiekslievelingetje gaat aanpakken.



Decennium Deluxe

Wat was de beste comeback/reünie van het afgelopen decennium?

Slowdive! Heerlijk hoe ze met 'Slowdive' na zo'n twintig jaar afwezigheid gewoon terug op de proppen kwamen met kersverse muziek.

Welke artiest bleef onterecht het meest onder de radar?

De Belgische jazzband Black Flower. Zo ondergewaardeerd, maar zo goed!


Wat was het beste, wildste meest memorabele concert van de afgelopen tien jaar?

Nick Cave in het Sportpaleis in het kader van ‘Skeleton Tree’. Zo emotioneel en puur, verdorie.


Welke band of artiest leek zo beloftevol, maar bleek het toch niet waar te kunnen maken?

Vince Staples. Ondanks een prachtige start lijkt hij stilaan aan kracht te verliezen. Goed, live is hij nog steeds een baas, maar toch...


Wie was de belangrijkste band of artiest van de afgelopen tien jaar?

Skepta. Dat is de man die doorbrak onder zijn eigen voorwaarden, grime populair maakte en de weg plaveide voor artiesten als Stormzy.


Welke artiest of band zal de komende tien jaar definiëren?

Met een beetje geluk Kendrick Lamar of Stormzy, met wat pech Ed Sheeran of Kanye West.


Van welke band wil je de komende jaren AB-SO-LUUT niets meer horen?

Migos, Trippie Red en heel die mumblerapscene. Laat dat als-tu-blieft een hype van het afgelopen decennium blijven.


Welk muzikaal afscheid liet u het afgelopen decennium meermaals in tranen achter?

De dood van Avicii. Fan of niet, de man was een legende die dance-muziek razend populair wist te maken en daarbovenop nog eens hit na hit scoorde. Niet alleen het verlies van zo’n icoon is pakkend, ook het bedroevende verhaal erachter zet tot nadenken.


Welke artiest had dit decennium duidelijk geen inspiratie meer -of juist te veel- en bedacht de vreemdste songtitel?

Slowthai – 'Nothing Great About Britain'. Hij had met de Brexit overduidelijk genoeg inspiratie.


Geen simpele vraag maar kom, wat was nu echt de beste plaat van de afgelopen tien jaar?

Kendrick Lamar – 'To Pimp a Butterfly'. Geen twijfel mogelijk.


Vijf songs die volgens u in geen enkele Decennium Deluxe playlist mogen ontbreken

 

  1. Flume – Never Be Like You
  2. Childish Gambino – This Is America
  3. Disclosure – Latch
  4. Kamasi Washington – Street Fighter Mas

 

30 december 2019
Jeroen Poelmans