#Boos - Urban Dance Squad - Demagogue (1994)

#Boos - Urban Dance Squad - Demagogue (1994)

Lastig, kregelig, woedend en dat dan blindelings en feilloos op muziek zetten. Het is weinigen gegeven, maar deze zeven muziekjes zijn daar wel in geslaagd.

We hebben via dit medium al vaker georakeld dat Urban Dance Squad (alleen al de groepsnaam sprak onmiddellijk aan als een boks in de onderbuik) zoveel meer verdiende. Ze kleurden onze volledige jaren negentig bont en ultradynamisch in. We herinneren ons ieder concert nog helder en duidelijk en het maakte iedere keer opnieuw een gigantische impact op ons muziekliefhebbersbrein.

Na twee superavontuurlijke platen ging het collectief in 1994 even verder zonder scratcher DNA en kwam de focus als vanzelf nog wat meer op het powerrockkarakter van de groep te liggen, hetgeen goed was voor menig uitslaande seismograaf op diverse festivals, vooral bij Demagogue. Na de monsterriff spreken de openingswoorden van Rudeboy voor zich: “I kick the music so hard / People get injuries”.

De belangrijkste riff kwam niet uit de gitaar voort, zoals velen zouden denken, maar uit de bas van Silvano Matadin. En bij de eerste geluiden had Rudeboy al de titel vast, zoals wel vaker het geval was. De rest volgde en in de studio in de Ridge Farm in Londen en later in Studio 4 in Philadelphia, een soort van kelderstudio met security. Die laatste omvatte eigenlijk vier studio’s in een kelderruimte in het centrum van Philadelphia met producer Stiff Johnson en secondanten, de broertjes Paul en Phil Nicola.

Bij de opnamen en de mix was onmiddellijk duidelijk dat dit nummer iedereen compleet overweldigde. "Badass", zoals Rudeboy zou zeggen. Het thema "demagogie" werd in de tekst verder uitgediept, waarbij een demagoog alle truken van de foor bovenhaalt om een rockpubliek in te pakken met als baseline de gespletenheid tussen de razende, schuimbekkende podiumheerser en de schier verlegen straatjongen, elementen die ook in de zanger zaten, alsook de gespletenheid tussen de focus en het sérieux van repetitie of studio-opname en de laaiende live -performance.

Vreemd genoeg was dit de eerste en enige single van de Urban Dance Squad die de Mega Top Vijftig in Nederland haalt. De single komt binnen op 21 mei 1994 en bereikt de eenendertigste plaats. En in België is hij ook goed voor één week op nummer tweeënveertig. Maar daar hebben we uiteraard lak aan. Dit is en blijft steen- en steengoed en dat hadden ook de Beastie Boys door, die hen voor een voorprogramma vroegen, maar zonder dj DNA (Arjen de Vreede) dus die in 1998 terug zou keren voor de zwanenzang 'Artantica' in 2000. 

8 november 2022
Laurens Leurs