Nils Frahm - Tripping With Nils Frahm

Erased Tapes Records

Tripping With Nils Frahm

De afgelopen jaren bewees de Duitse pianist-componist Nils Frahm dat hij behoort tot de absolute top van de muziekwereld. Niet zomaar een muzikant, maar een genie waar geen maat op lijkt te staan en die in het genre geen concurrentie heeft. Op studioalbums combineert hij moeiteloos piano en andere toetseninstrumenten. Op meesterwerk 'All Melody' (2018) werden daar zelfs strijkers, blaasinstrumenten en een heus koor aan toegevoegd. Ook live is Nils Frahm een sensatie en eveneens briljant. Ingebouwd tussen piano's, synthesizers, een mellotron en een pijporgel geeft hij optredens die je meenemen door een ronduit bijzondere muzikale wereld.

In 2013 bracht Nils Frahm al een soort live album uit: het mooie 'Spaces'. Dat waren opnames van zijn tour in 2012 en 2013, die hij in de studio bewerkte. Nu vond hij het tijd voor een écht live album, dat gepaard gaat met een gelijknamige documentaire: 'Tripping With Nils Frahm'. In december 2018 gaf Frahm vier concerten in Funkhaus Berlin, die hij liet filmen door goede vriend en filmmaker Benoit Toulemond. Uit die vier concerten werden zowel de film als het livealbum gedistilleerd. Wie Frahm al eens live aan het werk zag, weet dat hij moeiteloos schakelt tussen intieme pianosolo's en stukken waar de hypnotiserende synthesizers en pulserende beats het pianospel naar hoogtes tillen waar de lucht ijl is.

Het album begint met het niet eerder op plaat verschenen Enters, een prachtige compositie die moeiteloos overgaat in twee stukken van 'All Melody'. Sunson wijkt nauwelijks af van de studioversie, maar Fundamental Values doet dat wel. De studioversie is een intiem solopianostuk, dat aftrapt met een korte trompetsolo. Live begint het met een celesta, flarden harmonium en een synthesizerlijn, die de melodie van het origineel aanhoudt. Na een een tijdje vallen dan toch die onwerelds mooie pianoklanken van het origineel in. Frahm voegt gaandeweg een jagende beat, (vermoedelijk) samples van strijkers en een mellotronpartij toe en tilt het geheel naar een ongekende climax. Dit is inderdaad trippen!

We kunnen even bijkomen met de ook live prachtige pianostukken My Friend The Forest en The Dane om ons vervolgens weer in trance te laten brengen met All Melody en #2. Het geheel sluit af met tweeluik Ode - Our Own Roof. Ode staat op 'Solo' (2015) en wordt hier heel vertraagd op een Roland Juno-60 gespeeld in plaats van op piano. Een betere afsluiter dan Our Own Roof, afkomstig van de soundtrack voor de film 'Victoria' uit 2015, kan je moeilijk bedenken. Nog voor de laatste noot heeft geklonken, beseffen wij hoe bijzonder dit is. Je mag gerust zeggen dat Nils Frahm de Beethoven van zijn tijd is.

7 december 2020
Gregor Dijkman