En wat kregen wij van Sinterklaas? De nieuwe single van Ryan Wayne!
Wij dachten vrijdagmorgen heel even dat de goedheilig man ons was vergeten. De oude schavuit had dit oorsnoepje echter niet in onze schoen, maar wel in onze mailbox verstopt. En in Canada begon 6 december dan ook nog eens een paar uur later dan bij ons, natuurlijk...
Op het gevaar af te klinken als een afgezaagde plaat, vinden we nog steeds dat de Canadese singer-songwriter Ryan Wayne een veel groter publiek verdient. Vorig jaar nog verraste hij ons met zijn solodebuut 'Crow Amongst The Sparrows', maar in plaats van op zijn lauweren te rusten begon hij meteen te werken aan een opvolger. Van die nieuwe plaat beginnen de contouren zich ondertussen single na single steeds duidelijker af te tekenen.
Na No Easy Way Out, Ready For Love en Grand Illusions is Love’s Lost Languages al het vierde nieuwe nummer dat dit jaar verschijnt. De weemoed van zijn debuutplaat klinkt nog steeds door in die nieuwe songs, maar qua stijl verschillen ze sterker van elkaar dan de acht tracks van ‘Crow Amongst The Sparrows’. Om maar te zeggen dat we bij elke tip die van de sluier wordt gelicht, steeds nieuwsgieriger worden naar dat nieuwe album.
Voor de tekst van Grand Illusions haalde Ryan Wayne de mosterd uit een brief die hij toevallig aantrof in een tweedehands boek, aan de basis van het bitterzoete Love’s Lost Language ligt dan weer een – eveneens teruggevonden - gedicht dat het portret schildert van een uitdovende liefdesrelatie. Met zijn karakteristieke stem verklankt Ryan Wayne op passende wijze de pijn en de wanhoop van één van de geliefden, die met een gebedje aan de poort van een kerk in Charleston, South Carolina, probeert te redden wat er te redden valt.
Bij de vorige singles besteedde Ryan Wayne het artwork ook al uit aan vrienden of familie. Deze keer is het de beurt aan zijn dochter Ruby Bleu, met een schilderwerk dat ze op haar twaalfde maakte voor een kunstproject op school, en waarvoor ze zich liet inspireren door de kunstenaar Jean-Michel Basquiat.