Zonen Met Vaders - De hemel binnen handbereik

Minard, 25 januari 2020

Zonen Met Vaders</b> - De hemel binnen handbereik

Zonen Met Vaders stelde in de Gentse Minard debuutplaat, ‘Ogen Voor Een Andere Blik’ voor. Dat wij bij de redactie fan zijn van het album is een understatement. Hier kreeg ZMV de kans zich live te bewijzen. Tijd om te zien of de kenmerkende sound – de poëzie van Spinvis met de muziek van Noordkaap – op het podium overeind bleef.

Maar eerst dus het voorprogramma. Dichter en muzikant K.RJ Tochthond had de twijfelachtige eer te mogen openen. Solo in de barzaal van de Minard, zonder sfeerverlichting en constant onderbroken door geroezemoes, was de man van in het begin een vogel voor de kat. Jammer, want de intieme muziek, die wij konden horen, was best wel mooi. Ook de korte stukken proza die Tochthond tussen de nummers voorlas, verdronken in het lawaai. Openen, het kan een ondankbare taak zijn.

Zonen Met Vaders (ZMV) kreeg gelukkig meer respect. De band trad aan in het duister op de tonen van titelnummer Ogen Voor Een Andere Blik en volgde dat op met een korte voordracht in het Spaans. ZMV is een erg grote groep, (nog) niet qua populariteit, maar wel wat het aantal leden betreft. Ze telt maar liefst acht muzikanten. Toen de lichten aangingen, onthulden ze de lekker cheesy, uniforme outfits, die de band voor de gelegenheid had aangetrokken. Denk Miami eind jaren tachtig. Een impostante opkomst en een goed begin van de avond.

Maar de eerste twee nummers, die de groep bracht, overtuigden niet helemaal. De band stond er wat stijfjes bij en Tandeloze Tovenaar en Beetje Liefde horen sowieso niet tot het sterkste materiaal van ZMV. Frontpersonen Jeroen Boone en Maite Louisa van Reeken leken beiden wat last te hebben van de zenuwen en lieten zich nog niet helemaal gaan. Het was pas bij het derde nummer, Ingezaaid, uit de ep ‘Ogen & Dicht’, dat we een eerste glimp kregen van wat zou komen.

Boone en van Reeken hebben elk apart aangename stemmen, maar het is de prachtige samenzang tussen de twee die de band het eigen karakter geeft. Op Ingezaaid werkte het voor het eerst wonderwel. Een hoogtepunt, waarna het niveau met elk nummer omhoog ging. Van Reeken liet voorzichtig de eerste danspasjes zien bij Executeur-Testamentair, en disconummer Kermis was voor Boone het moment om eindelijk het showbeest in zich te ontketenen.

De band verliet het podium tijdens Lander voor een intieme performance van Boone met zijn vader. En we kregen een krop in de keel. Familie speelt een belangrijke rol in het bestaan van ZMV en de liefde was tot in de zaal voelbaar. De band zette na een oproep van Boone voor “meer leven”, het sterke Mr Buiten De Lijntjes in, dat ook live als een uppercut aankomt. Boone deed ons met zijn outfit trouwens wat aan Michael Douglas in 'Falling Down' denken, toen hij tijdens dat nummer zijn gitaar te lijf ging en alle kanten van het podium uitsprong.

Onaangepast en Nurkse Och hielden het niveau vlotjes aan en ook Drones Van De Dromer was wondermooi. De band volgde dat nog op met een cover van Als Je Wint van Herman Brood en toen kwam het einde helaas in zicht. Het sterke Spinvis-achtige Coxyde/Koksijde was een mooie eerste afsluiter, net als Team A, het enige bisnummer. Toen was de koek definitief op. Jammer, want we hadden graag wat langer genoten.

“Achtervolg de golven / Tik de einder aan / Ga een beetje verder / Dan je eigenlijk durft te gaan”. Zonen met vaders bewees met het debuut zich te kunnen meten met de crème de la crème van de Vlaamse rock: na vanavond weten we dat ze zich ook live staande kunnen houden in dat selecte kransje. Crimineel ondergewaardeerd. Waar wacht u nog op?

26 januari 2020
Max De Boeck