Soulwax Het wachten waard

Ancienne Belgique, 11 april 2017
Soulwax

De release van de eerste, nieuwe Soulwaxplaat in twaalf jaar tijd werd zwaar, om niet te zeggen heel zwaar gehypet. Het nieuwe geluid van de band heeft zijn voor- en tegenstanders, maar dat het opnieuw een eigenzinnige zet is van de Dewaele broers, daar was iedereen het over eens. Wij waren in de uitverkochte AB dan ook reuze benieuwd wat dit live zou opleveren. 

Stephen & David Dewaele hebben dan misschien wel twaalf jaar nodig gehad om een nieuwe plaat uit te brengen, stilgezeten hebben ze in die periode allesbehalve. Met 2ManyDJs trokken ze de wereld rond, met Radio Soulwax werkten ze een prestigeproject uit en dan was er ook nog de soundtrack van de film ‘Belgica’. Met het nieuwe album ‘From Deewee’ trekken ze voor het eerst weer de baan op met Soulwax, de band waarmee het allemaal begon. Al is ook voor die band niks meer hetzelfde.

De opstelling oogde alvast sober, maar veelbelovend met centraal een batterij synths. Meest Opvallend waren de drie sets drums links, recht en achteraan, elk in een hokje, die van bij aanvang van het concert niet enkel visueel, maar ook qua sound hun stempel drukten op het concert.

Dat concert putte voornamelijk uit ‘From Deewee’ en volgde daarbij behoorlijk consequent de tracklist. Hier en daar was wel ruimte voor een ouder nummer. Wie de nieuwe plaat van Soulwax al grondig heeft kunnen beluisteren, weet dat we dus geen anderhalf uur durende uitbundige party voor de kiezen kregen zoals bij ‘Night Versions’ en ‘Part Of The Weekend Never Dies’ het geval was. Dit was een slim uitgekiende evenwichtsoefening waarbij digitaal en analoog, hard en zacht, voluit en ingehouden elkaar continu afwisselden.

Soulwax maakte er een honderd procent live gespeelde dj-set van met een pak hoogtepunten. Huidige single Missing Wires werd voorafgegaan door een pittig en brutaal openingssalvo op drums en klonk live potiger dan op plaat. Meer body en spanning was er ook in Do You Want To Get Into Trouble?, waarin David Dewaele zowaar een gitaar ombond, en Transient Program For Drums And Machines. Is It Always Binary werd dan weer gedragen door een snedig en naadloos heen-en-weer-gepingpong tussen de verschillende drumstellen.

De classics uit 'Night Versions' die de revue passeerden - KracK, Another Excuse, NY Excuse, E-Talking en Miserable Girl – kregen de rol van scherprechter en gaven de springers de kans om zich eens goed te laten gaan. In diezelfde categorie waren er ook stomende versies van The Singer Has Become A Deejay en het uit de soundtrack van ‘Belgica’ gehaalde Inward.

Ook ingetogen, voor zover dit al kan, wist Soulwax te boeien en vooral de zaken spannend te houden. Zo kregen we in de bisronde een dreigend Trespassers en als ultieme slotsong het laidback Goodnight Transmission.

Mensen, die kwamen voor een avondje knallen, bleven na dit concert wellicht wat op hun honger zitten. Soulwax is nu eenmaal al jaren onberekenbaar en onverzettelijk, maar vooral honderd procent onvervalst, eigengereid en vernieuwend. Wij zagen een concert dat de twaalf jaar wachten meer dan waard was!


13 april 2017
Patrick Blomme