Soulwax From Deewee

Deewee
From Deewee

De meest geanticipeerde plaat van het afgelopen decennium is gearriveerd. Soulwax heeft met ‘From Deewee’ eindelijk een nieuw album klaar en kijkt daarmee tegen torenhoge verwachtingen tegemoet. Maar dat zal hen worst wezen. Wars van alle smeekbedes doen ze vooral waar ze zelf zin in hebben. Vaak levert dat creatieve hoogstandjes op, uniek in hun soort, want telkens zoeken ze de vrijheid op iets "anders" te doen. Niet noodzakelijk iets waarop iemand zat te wachten, wel iets waar achteraf niemand genoeg van krijgt.

Er was Radio Soulwax (een radiozender waarvoor ze vierentwintig thema-uren in elkaar knutselden, inclusief visueel schoons); er was Despacio (de queeste om samen met James Murphy van LCD Soundsystem het perfecte dansvloergeluid te creëren); met Riton brachten ze de soundscapes van Die Verboten; langspeelfilm 'Belgica' werd van soundtrack voorzien; de 2x2-radioshow op Beats 1 sloegen ze niet af; eigen label annex studio Deewee kwam erbij en tussenin verweven zat nog steeds het drukste tourschema uit de Benelux. Zo!

De aanpak van dit nieuwe album was dan ook anders. Vele nummers werden afgelopen zomer al gedebuteerd met de nieuwe, zevenkoppige bezetting tijdens de eerste liveshows van de Transient Program For Drums & Machinery-tour. Die titel zegt het meteen: drums en machinerij! Hou u vast: drie drumstellen, een basgitaar en een leger analoge knoppen en vintage synths. In de rangen huizen naast de broers Dewaele nog steeds Stefaan Van Leuven, maar tegenwoordig ook Igor Cavalera (Sepultura) en vrouwlief Laima (samen Mixhell), Victoria Smith (Jamie T) en Blake Davies (Turbowolf).

Met die livebezetting werd het album vastgelegd; en wel op 7 februari 2017; op één dag! Niet minder dan achttien one-takes werden live ingespeeld, om er vervolgens de beste uit te kiezen. En of dat gevoel overheertst! De hele rit, twaalf nummers lang, zit je met al je hebben en houden mee te tikken, wiegen en zwieren op de kadans die hùn drums bepalen.

Do You Want To Get In Trouble? is daarvan het beste voorbeeld. De drums voeren fors het tempo aan om vervolgens tijdens My Tired Eyes haast naadloos de drukkende synths over te laten nemen. Waar we een halve minuut geleden nog op kordaat tromgeroffel zaten te headbangen, druipt het zweet nu van de muren door de zwoele spanning, aangedikt met mini-bleepjes, zoals enkel Soulwax ze kan laten aanrollen en wegebben.

Waar openers Preset Tense en Masterplanned de motor nog leken warm te draaien met pulserende beats (af en toe schiet Azari & III of de soundtrack van de Netflix-serie 'Stanger Things' ons te binnen), kronkelen iets verder Missing Wires (met nu eens atypisch agressieve, dan weer heerlijk slepende drums) en Transient Program For Drums & Machinery - de single waarmee dit alles begon – dat het een lieve lust is.

Het is niet altijd rechtdoorgemarcheer. Conditions Of A Shared Belief kan zo een ode zijn aan Kraftwerk; Trespassers haalt de piano erbij en speelt net als Is It Always Binary vooral het vocale uit;; afsluiter Goodnight Transmission haalt de vaart er volledig uit en kabbelt lieflijk richting het einde van de plaat. Maar voor het zover is, ontbindt het vibrerende slotoffensief met The Singer Has Become A Deejay en Here Come The Men In Suits alle duivels. Denk aan radarbleeps die je enkel tijdens een onderwaterfeestje op de Koersk zou horen. Spannend, klinisch, dodelijk dansbaar.

‘From Deewee’ vergelijken met ‘Nite Versions’, volgens velen het orgelpunt, is belachelijk. Dit is anders. Geen clubmuziek, noch Werchter-rave. Wel classy machinespielerei, van een clique die met een haast nerdy perfectionisme wederom een meesterwerk afleverde. Het wachten was het waard. Bedankt, Soulwax, bedankt!


23 maart
Ben Moens