Colin Stetson Solo Onaards

De Roma, 20 april 2017
Colin Stetson Solo

Met saxofonist Colin Stetson en accordeonist Mario Batkovic presenteerde de Roma een wel erg intrigerende double bill, die een verpletterende muziekavond opleverde. 

Mario Batkovic is een klankenkunstenaar die de grenzen en mogelijkheden van zijn instrument onderzoekt en de meest wonderlijke klanken uit zijn accordeon haalt. Batkovic hield zijn set in De Roma kort, sober en eenvoudig en bracht, gezeten op een stoel, enkele songs uit zijn pracht van een debuut. Door zijn muzikale vrijheid en experiment betoverde hij het publiek gaandeweg meer en meer. Zijn repetitieve, Slavische melodielijnen waren soms als dwarrelende motiefjes, al liet hij ook een zware, logge toonregister horen door zijn accordeon armbreed uit te rekken alvorens met krachtige en melodieuze aanslagen een intensieve dynamiek tot stand te brengen. Een te korte set, ook al lokte hij een bis uit, maar ook een zeer aangename kennismaking.

En dat was het aan Colin Stetson, de Amerikaanse saxofonist die eerder al hand- en spandiensten leverde aan Arcade Fire, Bon Iver en Timber Timbre en voor een goed volgelopen Roma volledig solo aantrad. Stetson is een veelgevraagde muzikant, die er diverse projecten op nahoudt. Denk maar aan metalband Ex Eye, waarvan later dit jaar nog een album verschijnt, zijn samenwerking met vrouwlief Sarah Neufeld en zijn trio met bassist Trevor Dunn en drummer Greg Fox.

Meestersaxofonist Stetson, die maar liefst drie verschillende saxofoons ter beschikking had waaronder een werkelijk volledig volgroeide bassaxvariant, is een kunstenaar die het soms moet hebben van pure, brutale kracht (In The Clinches). De werkelijk niets ontziende oerkracht, waarmee hij met de ogen toe zijn hele hebben en houden in die bassax zwiert, is werkelijk ongezien en wordt slechts in toom gehouden door de afwisseling met organisch gecreëerde samples en loops.

Eerstdaags brengt hij zijn nieuwe album 'All This I Do For Glory' op de markt met daarop materiaal als Spindrifter, waarin je zelfs soms sacrale klanken kon horen. Voor zijn set in De Roma citeerde hij volop uit dat nieuwe, nog te verschijnen materiaal (Between Water & Wind), maar er kwam ook onuitgegeven materiaal en ouder werk als Judges (een oldie, afkomstig uit 'New History Warfare Vol. 2', zo liet hij verstaan) aan te pas.

Al van bij aanvang had Stetson ons te pakken met een pletwalsende overtuigingskracht en een hypnotiserende, vaak droneachtige sound. Die wekte enerzijds verbazing op, anderzijds blies die het publiek omver. Als hij echt voluit ging, leek het alsof de aarde in twee scheurde en zag je zelfs een verbaasde medewerker van De Roma twijfelen of de recente renovatiewerken van De Roma wel bestand waren tegen dit soort muzikaal geweld.

Met 'All This I Do For Glory' beoogde de in Montréal geboren Stetson een zekere grandeur, die live met The Lure Of The Mine piekte. Opmerkelijk, want hij stond in De Roma dan wel in zijn eentje, het leek soms alsof er een hele groep hem omringde. Dat heeft te maken met zijn uitzonderlijke technische beheersing (circular breathing), maar ook met de manier waarop hij zijn instrument versterkte met extra microfoons om het mechanische en percussieve van het saxofoonspel te benadrukken of recent ook de venting techniek die hij naar verluidt bij Enya (!) ging halen.

Met de juiste ingesteldheid viel vooral de connectie met de dwarse ritmiek van Aphex Twin en Autechre op. En hoorden we daar werkelijk een sample van hoefgetrappel? Een reeks woeste olifanten op drift? We hadden er het raden naar, maar het klonk onaards.

Colin Stetson was een avond lang the loudest sax player on earth. Opvallend was ook de open mindset (Enya!). Dat merkte je aan de spontane en losse manier waarop hij zichzelf en zijn muziek presenteerde. De saxofonist bracht een modern, innovatief en experimenteel geluid naar voren, dat stoelde op technische beheersing, emotie en vertelkracht. En hij brandt van ambitie, want hij verklapte dat er in de loop van volgend jaar alweer een nieuw album zit aan te komen met materiaal dat hier al live gedebuteerd werd.

Stetson bespeelde meesterlijk alle emoties, deed het publiek regelmatig naar lucht happen en liet duidelijk verstaan dat alle aandacht voor zijn concert meer dan terecht was. 


21 april 2017
Philippe De Cleen