Neeka - Ik haal inspiratie uit het leven

Ik haal inspiratie uit het leven

In het voorjaar van 2018 nam Neeka in de übergezellige Gentse Room 13 studio’s tien prachtige songs op, gezongen in haar moedertaal, alsof ze nooit iets anders heeft gedaan. Puur en ontwapenend eerlijk. Ver weg van het Engels dat ze tot dan toe hanteerde om haar poëtische teksten te brengen. De singer-songwriter blijft ook in het Nederlands een melancholisch meisje: speels en vernuftig, maar altijd een beetje donker. Een sfeer die haar heel eigen is en die haar muzikanten perfect weten te vatten.

Hoe komt het dat je na al die jaren nu pas de switch hebt gemaakt naar het Nederlands?

Neeka: Er zijn veel mensen die in het verleden gesuggereerd hebben dat ik dat moest doen, maar ik heb lang het been stijf gehouden. Ik heb het lang niet gevoeld, maar de laatste jaren kwam ik vaak terecht bij Nederlandstalige collega’s om backings voor hen te zingen. En vooral: mijn werk voor en met Kris De Bruyne heeft me helemaal overtuigd. Ik heb met hem vrij vaak op een podium gestaan en dat was een echte eye-opener. We voelden elkaar zo goed aan. Het was de laatste drempel, die ik moest nemen, om er helemaal voor te gaan.

Hoe anders is dat voor jou om eindelijk in je moedertaal te zingen?

Ondertussen ben ik het al een beetje gewoon. Een paar jaar terug mocht ik er ook van proeven, omdat ik een song maakte voor het Radio 1-project ‘Kleur In E-mineur’. Ik was gewoon om te denken in het Engels, maar nu maak ik vanzelf de omschakeling naar het Nederlands. Het schrijven gaat zelfs sneller dan vroeger, ook al omdat ik in mijn moedertaal een ruime woordenschat heb gevonden. Ik vind het boeiend om ook in die taal poëtisch tewerk te gaan.

Is de taal rijk genoeg om je voldoende nauwkeurig te kunnen uitdrukken?

De taal is zeker rijk genoeg. Alleen klinkt het Nederlands anders, naar mijn gevoel minder open dan het Engels. Elke taal heeft een eigen muzikale ritme en dat moet je zoeken en vinden. Door daar meer en meer mee bezig te zijn, lukt dat wel. Soms is er de rem dat mensen nu alles begrijpen. Sommige artiesten vrezen dat ze zich daardoor te veel blootgeven, maar dat maakt voor mij geen verschil. Ik ben altijd al heel ernstig en toegewijd met teksten bezig geweest.

Waarom koos je voor ‘Meisje Meisje’ als albumtitel. Gaat dat voor een stuk over jezelf?

Er zit altijd veel van mezelf in mijn liedjes, niet dat je altijd alles letterlijk moet nemen. Ik haal inspiratie uit het leven: dingen die ik lees, vriendschappen, liefdes, seizoenen,... alles wat me triggert. In die zin is het zeker een singer-songwriterplaat. Mijn liedjes moeten geïnspireerd zijn. Ik kan niet op commando schrijven.

Is de muziek een voortzetting van de Engelstalige Neeka? Of krijgen we op dat vlak toch iets anders voorgeschoteld?

Ik denk toch dat het een voortzetting is. Ik blijf mezelf, ook muzikaal. Ik voel veel verwantschap met de muziek uit de jaren zestig en zeventig, maar ook met iemand als Laura Marley, een hedendaagse, Engelse singer-songwriter, voel ik me verbonden. Ze leunt dicht tegen me aan op muzikaal vlak. Ze maakt songs waar ik echt van hou, met gitaar en strijkers.

Welke meerwaarde hebben de strijkers op jouw plaat?

Als ik ze hoor, vind ik het altijd mooi. Denk maar aan de songs van Nick Drake. Van zijn platen hou ik enorm. Mijn cd is daarop gebaseerd. Strijkers zorgen altijd voor iets heel moois. Ze blijven goed klinken in eender welke tijdsperiode. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar een hekel aan heeft. Ze zorgen voor ontroering. De sublieme strijkersarrangementen van Yves Meersschaert, gespeeld door het Room 13 Orchestra, tillen ook mijn album naar een nog hoger niveau.

Je hebt een song genoemd naar Kris De Bruyne. Waarom heb je één nummer helemaal aan hem gewijd?

Ik heb vaak met hem op het podium gestaan. Er is muzikale verwantschap. Noem het een soort oerkracht. Kris geeft zich altijd helemaal. Hij kan zo subtiel zijn gevoel overbrengen naar de mensen. Als we een duet zongen, was dat altijd magie, een natuurlijke combinatie. Die man heeft heel zijn leven muziek gemaakt. Zijn carrière was zeker niet rechtlijnig. Zie het als een typisch leven van een artiest. Voor mij was dat een geruststelling, die ups en downs in mijn loopbaan. Je kan heel je leven liedjes schrijven en de ene keer kom je daarmee in de belangstelling, de andere keer niet. Kris heeft constant zijn hoge niveau weten aan te houden. Ik hou ook enorm van zijn stem en zijn teksten die erg gevoelig zijn. Hij speelt ook met het Nederlands: het danst. Ik ben superfan.

Is het podium na al die jaren voor jou nog altijd het summum?

Ik heb het podium nodig. Ik kan niet zonder contact met het publiek. Ik wil hen raken met mijn liedjes en een soort energie creëren. Ik ben daar echt verslaafd aan. Anderzijds heb ik ook het creëren nodig: ik moet mijn eigen ei kwijt kunnen. Ik heb nu al vier liedjes klaar voor een volgende Nederlandstalige plaat. Ik ben er echt op gebrand om op dit pad verder te gaan.

Alle info op www.neekamusic.be en www.kardini.be.

Lees hier ook de recensie van de plaat en het optreden van Neeka in de Buchbar.

4 mei 2019
Steven Verhamme