Neeka - Meisje Meisje

Mosco

Meisje Meisje

“Don’t hold me back”, zong Neeka ooit samen met Stef Kamil Carlens, maar dat was net wat er de laatste jaren gebeurde. Een en ander leidde tot een ommezwaai.

Die ommezwaai is er eentje van het Engels naar het Nederlands. Op zoek naar een plaatsje op het overvolle rek van de muziekwinkel, besloot Neeka na vijf Engelstalige albums over te schakelen naar het Nederlands. Guido Belcanto was alvast opgetogen met die beslissing, naar het schijnt, en ondertussen hebben ook Mich Walschaerts van Kommil Foo en Jan de Smet van De Nieuwe Snaar vriendelijke woorden gesproken over de nieuwe Neeka.

‘Meisje Meisje’ is niet de Nederlandstalige primeur voor Neeka. In 2012 schreef ze voor het project ‘Kleur In E Mineur’ al het mooie, gevoelige Jij Kent De Lijnen over schilder Raoul De Keyser. Dat nummer zorgde er voor dat velen haar aanporden om verder te gaan in het Nederlands, maar het waren uiteindelijk een reeks optredens met Kris De Bruyne die haar overstag deden gaan.

En die oude meester krijgt meteen ook een ode op ‘Meisje Meisje’. Kris De Bruyne is een sleutelnummer op de plaat. Neeka bewierookt niet alleen haar mentor, maar vertelt ook over het waarom van de plaat. Ook in Geen Brave wordt het thema lichtjes aangeraakt en de stille weeklacht Sirene kan geïnterpreteerd worden als een song over haarzelf: de zangeres die de weg een beetje kwijt was.

Net als in het Engels, blijft Neeka in de eigen taal tegelijk melancholisch, speels en vernuftig maar altijd een beetje donker. Een sfeer die haar heel eigen is en die de muzikanten perfect weten te vatten. En de sublieme strijkersarrangementen van Yves Meersschaert, gespeeld door het Room 13 Orchestra, tillen het album naar een nog hoger niveau. Dat is vooral te horen op Herfst, een lied met een prachtige tekst en een even mooi arrangement.

Ik Ben Niet Kwaad is een steviger nummer dat nochtans start met een relativerende toetspartij, maar gaandeweg aanzwelt met een mooi klinkend achtergrondkoor en een vrij stevige gitaar. Ook Neeka zelf laat hier horen wat een ferme zangeres ze is.

In het titelnummer en afsluiter Alles Voor Jou sloop wat meer elektronica. Dat is wat wennen. Persoonlijk houden we meer van de lichte Americanatoets die Roeland Vandemoortele af en toe toevoegde en ook het jagende orgeltje op het hoopgevende Hart En Ziel klinkt erg mooi.

Met deze plaat zal Neeka een ander publiek moeten vinden dan met het oude werk, maar ze levert wel vakwerk af. De cd is bovendien prachtig verzorgd uitgegeven met een mooie poster binnenin en uiteraard alle teksten. Welcome back… euh, Welkom terug, Neeka!

27 april 2019
Marc Alenus