Mishi Erine (HiMShe)

Na de ep 'Stay' bleef het een jaartje stil in Gent, maar schrijfster, muzikante en componiste Mishi Erine en haar vier bandleden werkt ondertussen wel aan nieuw werk waarin HiMShe samenwerkt met een orkest zoals ze ook al deden met Room13 Orchestra. Nu er helaas weer heel wat concerten weg vielen, nam ze de handschoen op om onze eindejaarsvraagjes te beantwoorden.

Beste albums?

Laurent Garnier vs The Liminãnas ‘De Película’

Techno in combo met psychedelische garage pop. Op slag “geluk in een doosje nostalgie, zonder stof op”. Doet denken aan Serge Gainsbourg en Jane Birkin in een film van Gaspar Noe.

Low ‘HEY WHAT’

Tussen loudness en verstilde emotie, hemel en hel. Repetitie als krassen op een plaat. Een aantal keer beluisteren is soms nodig om echt mee te zijn, maar eens de plaat je te pakken heeft, laat ze niet meer los.

Tricky – ‘Lonely Guest’

Mooi hoe lockdowns niet per se tot onproductiviteit hoeven te leiden. Tricky's tour met de ademstakende plaat ‘Fall To Pieces’ wordt gecanceld, maar de drang om door te gaan lijkt te groot. Overlevend na de zelfdoding van zijn dochter gaat hij enkel collabs aan met niet de eersten de besten. Een manier om creativiteit en emotie zijn beloop te laten gaan. Erg geslaagd, als je het mij vraagt.

Beste song?

Uit nog een goddelijke plaat: ‘Carnage’.

De dreigende beat, het mannelijk geschreeuw en de stem van Nick Cave, prachtig gewoon.

Mooiste artwork?

‘Playboys Of The Western World’ – Black Light Animals

Deze albumcover zuigt mijn aandacht op. Misschien omdat ik een zwak heb voor westernfilms ;-). Mij doet het denken aan de cinema-intro’s (Paramount Presents…), aan ‘Space Odissey’, ‘A Clockwork Orange’ en aan westerns als ‘Once Upon A Time In The West’. Ik meen ook een knipoog te zien naar Pink Floyd en Ennio Morricone.

Knapste video?

Lap, ik kan niet kiezen. Hier moet ik toch twee bands van eigen bodem in het licht zetten:

Prachtig hoe muziek en beeld elkaar versterken in deze clip. Complimenten voor de cameraman: mooie cadrage, belichting en kleur. Het acteerwerk is er ook niet naast. Echt knap werk!

Je hoofd meesleuren als blok aan je been. Of zoiets. Herkenbaar? Mooie metafoor, me dunkt. (Leuk extraatje voor mij: de straat van mijn schoonmoeder ligt ook op de wandeltocht). Bekijk ook zeker eens Might As Well Stay. Ik weet niet hoeveel uren de frontman ervoor ondersteboven hing, maar respect! Een fijn staaltje video dat cinematografisch ook erg mooi is uitgewerkt. Geslaagd Lynch-sfeertje!

Wat is het beste concert dat je dit jaar gezien hebt?

Deze vraag komt nogal binnen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik amper tot concerten ben gekomen, na ondertussen twee pittige jaren met een torenhoge werkdruk in de zorgsector. Daarnaast heb ik mij ook enkele maanden teruggetrokken in de Franse bergen. Momenteel ben ik weer aan de slag in het ziekenhuis, maar ik hoop snel tijd te kunnen maken voor concerten, want die vormen voor mij nog steeds één van de grootste inspiratiebronnen voor het schrijven van muzikaal werk.

Mijn bandleden konden alvast wel aangeven dat The Microphones op ‘Sonic City’ (14 november) een echter aanrader was, evenals Psychonaut op ‘Boomtown’ (26 augustus).

Wat moet er op muzikaal vlak veranderen?

Zoals Ester Lybeert aantoonde in haar interview op Radio 1: een beter statuut voor de muzikant en techniekers. Je kan het interview hier herbeluisteren. Beter kan ik het immers niet verwoorden.

Verder zou er misschien ook een bredere verspreiding (bv. via radio, tv, reclame, concerten, festivals) van genres mogen komen zodat die breder toegankelijk worden en mensen er ook meer voor open zouden staan. Wat tegengewicht voor eenheidsworst, zeg maar.

Mooiste stukje songtekst dat je bent tegengekomen?

Madou Het Doet Geen Pijn en Is Er Iets?

Madou is eenvoud en pure pracht met teksten die er geen doekjes om winden. Ze was haar tijd al jaren vooruit. Sommige nummers waren er al lang geleden (zo'n veertig jaar). Nu krijgen ze eindelijk de waarde die ze verdienen. Vera brengt de teksten, die ik nooit geschreven krijg, maar die ik diep van binnen wel voel. De maatschappij lijkt er eindelijk ook klaar voor te zijn. Of zou Tomas Devos er ook voor iets tussen zitten?

Ik mocht helaas maar vijf beste albums kiezen, maar deze staat ZEKER ook in mijn top 2021!

Beste platenwinkel ?

Vynilla Record Shop

Bob vertegenwoordigt zijn winkel echt persoonlijk. Er is een uitgebreid gamma van allerlei soorten muziek. Zelfs de kleine muzikant krijgt een plaatsje op de schappen of in de bakken, als Bob het goed acht.

Beste playlist?

Nu ga je moeten lachten: eigenlijk mijn eigen Spotify auto-playlist. Een zelf samengestelde playlist die ik blijf bijwerken en die gewoon de perfecte samenstelling is van wat ik graag hoor en altijd up-to-date.

Waarop ben je zelf het meest trots?

Persoonlijk denk ik dat ik de laatste jaren een mooi groeiproces heb doorgemaakt als muzikante en schrijfster. Ik lijkt meer en meer mijn eigen geluid te hebben gevonden en daar ben ik wel een beetje trots op. Dat geluid kon er ook alleen maar komen door de bijzonder mooie samenwerkingen die ik mocht aangaan. Vooral het feit dat mensen mee willen stappen in mijn verhaal en dat dit tot een inspirerende klik kan leiden vind ik erg fijn!

Wat verwacht je persoonlijk op muzikaal vlak van 2022?

In 2022 hoop ik naar buiten te komen met een totaal concept waar muziek en film elkaar ontmoeten. We plannen een cinematografische ep uit te brengen, waarbij HiMShe zich orkestraal laat ondersteunen. Een symbiose tussen Lynch en HiMShe, LynSHe als het ware. Verder werken we ook nog aan een videoclip van hoge cinematografische waarde, die we tevens dat jaar willen releasen. We zien de toekomst hoopvol in!

19 december 2021
Patrick Van Gestel