#Treinen - Kraftwerk - Trans Europe Express (1977)

#Treinen - Kraftwerk - Trans Europe Express (1977)

Akke akke tuut tuut, weg zijn wij. Welke muzikale eerbetonen treinen zich een weg naar het terminusstation?

Voor ons de beste Europese groep ooit. Onnavolgbaar, onvervangbaar, onmisbaar. In volle punk kwamen ze met een plechtige ode aan de 'Trans Europe Express'. Van de autobaan naar het spoor.

We opteren uiteraard voor het titelnummer, dit meesterlijk stukje muziek van Kraftwerk uit 1977 dat bijdroeg aan de voortdurende wederzijdse appreciatie, die in de tweede helft van de jaren zeventig werd gevormd tussen David Bowie en de Duitse elektronische band. Die band ontstond toen Bowie enkele van Kraftwerks ideeën leende uit het tweeëntwintig minuten durende epische Autobahn voor zijn 'Station To Station'. Ze namen het titelnummer op, dat begon met een elektronisch gegenereerde impressie van een puffende trein.

Bowie gebruikte ook al vroeg Kraftwerkmuziek als intro voor zijn concerten, hetgeen ook al bijdroeg tot de populariteit van het Teutoonse kwartet. Nadat Bowie met vriend Iggy Pop naar Berlijn was getrokken en met Kraftwerk begon rond te hangen, bracht de Duitse band een eerbetoon aan het paar in de songtekst van dit nummer: "Von Bahnhof zu Bahnhof / Zurück nach Düsseldorf / Treffe Iggy Pop und David Bowie."

Het nummer was een undergroundfavoriet in de meer avontuurlijke dansclubs van New York en was van invloed op de beatbox-elektroscene, Detroit house-muziek, techno en trance. Het was ook een kleine hit met een piek op nummer zevenenzestig in de Hot 100. De populariteit van het nummer in de undergroundscene van New York inspireerde rapper Afrika Bambaataa en producer Arthur Baker om een ​​sample te gebruiken als basis voor baanbrekende hiphopsingle Planet Rock.

Technologie en transport zijn gemeenschappelijke thema's in de muziek van Kraftwerk. De Trans-Europe Express (TEE), is een voormalig internationaal spoorwegnet van snelle en comfortabele internationale treinen (alle treinen waren eersteklas) die een groot deel van Europa bestreken. Op het hoogtepunt in 1974 bestond het TEE-netwerk uit vijfenveertig treinen die honderddertig verschillende steden met elkaar verbonden. De introductie van de TGV-dienst in Frankrijk in 1981 en de daaropvolgende uitbreiding, samen met de uitbreiding van hogesnelheidslijnen in andere Europese landen, leidden er echter toe dat de TEE werd vervangen.

Zoals vaak zijn er twee versies: een Engelstalige en een Duitstalige. Het is de laatste die we u voorschotelen.

25 september 2023
Laurens Leurs