Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down
Secretly Canadian
Het is één van de grote muziekgebeurtenissen van het jaar, de volwaardige terugkeer van Yeah Yeah Yeahs. De creatieve bronnen van het New Yorkse trio schenen opgedroogd, maar in de afgelopen negen jaar werd veel inspiratie opgedaan. Met 'Cool It Down' mogen we nu toch het vijfde studioalbum verwelkomen waarop die indrukken muzikaal en tekstueel zijn verwerkt.
De band maakte naam met gevariëerde garagerock. Het bekendst is de gruizige, met southern rock flirtende gitaarpop van debuutalbum 'Fever To Tell' uit 2003. Maar men maakte ook wel spannende soundscapes zoals Subway op de laatste plaat 'Mosquito'. Yeah Yeah Yeahs mengden hier en daar al elektronica onder de rocksongs, maar op 'Cool It Down' wordt hierin een nieuw niveau bereikt. De bits overheersen op de acht nieuwe nummers, waarvan de meesten opwindender zijn en krachtiger binnenkomen dan de hybride songs uit eerdere fases (lees 'It's Blitz!' uit 2009).
We hadden al kennisgemaakt met de eerste twee singles. Spitting Off The Edge Of The World is een verrassende samenwerking met Perfume Genius. Deze plaatopener is melodisch aan de luchtige kant, maar stoelt op een zware ondergrond. Dat laatste past bij het gewicht van het onderwerp: jongeren die zich bewust zijn van de staat waarin aarde en natuur zich bevinden, wat door de band overigens wordt uitgelegd als een teken van hoop. Tweede single Burning is terug te vinden in het hart van dit album en laat de fantastische zangkwaliteiten van Karen O horen. Die gevoelige en tegelijk ijzersterke stem vormt nog altijd een topattractie bij YYY.
De transitie naar het grotendeels moderne, elektronische geluid doet toch nog even onwennig aan. Vooral Wolf is in het begin een tikkeltje leeg en sfeerloos. Maar een overgang naar een breder stereogeluid zorgt juist in dat nummer voor een doorbraak, waarna alles op zijn plaats valt. Eén van de hoogtepunten is Fleez, een soort synthrock op technisch hoogstaande hiphopbeats, afgemaakt met een scherpe gitaarpartij. Karen O wisselt zang af met praatvocalen, die doen denken aan Sinead O'Brien. Het is duidelijk dat Yeah Yeah Yeahs ook in deze trend helemaal mee zijn.
De absolute opwinding van Fleez maakt wel snel plaats voor een met koude klanken omlijste ambiance van reflectie. “How the world keeps on spinning / It goes spinning out of control”, klinkt het in Different Today. Verrassend is nog het door O op breekbare toon vertelde verhaaltje op slotnummer Mars. En dan is het feest plots weer voorbij.
Yeah Yeah Yeahs zijn terug en laten met een eigen interpretatie horen dat de hedendaagse indie nog heel spannend is. De honger kon met het korte 'Cool It Down' alleen nog niet gestild worden. Dus het is te hopen dat er snel een vervolg komt.