Broken Social Scene - Hug Of Thunder

Arts & Crafts

Met ‘You Forgot It In People’ maakte Broken Social Scene een klassieker. En dat laat zijn sporen na. Want je moet dat tenslotte toch maar evenaren. ‘Hug Of Thunder’ is in elk geval een prima poging.

Hug Of Thunder

Ze deden er alles aan om er iets speciaals van te maken, Kevin Drew en Brendan Canning. Dat was dan in de eerste plaats dertien (!) mensen rond zich verzamelen om de plaat op te nemen. En daaronder niet van de minsten. Leslie Feist, ook nog eens actief onder eigen naam dezer dagen, en Emily Haines (van Metric) waren bijvoorbeeld maar wat graag aanwezig bij dit gebeuren. En dat is er ook aan te horen.

Vijftien muzikanten betekent ook de nodige logistieke beslommeringen. Maar aan de andere kant levert het een album op dat opnieuw zo divers is als de persoonlijkheden in de band. En dat zijn er nogal wat.

Na instrumentaal opwarmertje Sol Luna word je meteen gestort in de wereld van Broken Social Scene. Geen nood, het is een zachte landing. “Come right into the sunlight”, zoals ze het zingen in Halfway Home, dat al meteen de toon zet en je op een wolk doet belanden. Ook Protest Song is verslavend met Emily Haines die haar mooiste meisjesstem opzet en tegelijk ook durft uit te vallen.

Skyline gaat voor de akoestische aanpak met weidse stemmen. Niet meteen een hoogvlieger, maar zeker niet misstaand op dit album. Dan liever Stay Happy, met dat intrigerende begin, waarop Feist zich voor het eerst laat horen. Vanity Pail Kids wordt geregeerd door de drums en de opvallende blazers, die erdoorheen worden gestoken. Het doet wat denken aan de new romantics (vroege Spandau Ballet) uit de jaren tachtig.

Het titelnummer is er weer zo eentje, dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Leslie Feist laat zich horen zoals alleen zij dat kan: intrigerend en verslavend. En de onderhuids kruipende muziek doet de rest met de bas van Canning, die de song regeert. Al even subtiel is Please Take Me With You. Het heeft een bijna zalvende kwaliteit in zich, ook al heeft het als geheel misschien niet de kwaliteit van Hug Of Thunder.

Met Mouth Guards Of The Apocalyps wordt in elk geval geëindigd op een high. De bas trekt je de song binnen, waarna de strijkers de accenten leggen naast een verloren gelopen gitaar. Als de song dan ongeveer halfweg echt openbarst en de stem het nummer completeert, blijkt nog eens wat voor een rijke groep Broken Social Scene kan zijn. En de boodschap is positief. Het laatste stukje tekst dat Kevin Drew zingt is niet voor niets: “I’m trying for the living and I’m staying so I can leave”.

Alles is dus nog niet verloren. En ook Broken Social Scene staat er nog. Dit is geen nieuwe ‘You Forgot It In People’, maar wel een goede plaat.

4 juli 2017
Patrick Van Gestel