Angel Olsen - Whole New Mess

Jagjaguwar

Whole New Mess

Met de handen in het haar. Titel ‘Whole New Mess’. Angel Olsen verwoordt op haar nieuwe plaat wat de hele cultuurwereld ervaart: ongeloof, machteloosheid, ellende. Allen veroorzaakt door die wereldwijde pandemie die 2020 op zijn kop zette en die ervoor zorgde dat de Amerikaanse songwriter haar band opzij moest schuiven (al tracht ze haar bandleden te blijven betalen door het geven van virtuele betaalconcerten). ‘Whole New Mess’ is dan ook een soloplaat die gestripte versies bevat van het prachtige, vorig jaar verschenen ‘All Mirrors’. Naakt, broos, met enkel gitaar en orgel. En daardoor ook extra oprecht.

In feite hadden dit album en ‘All Mirrors’ samen moeten verschijnen, waarbij ‘Whole New Mess’ de rauwheid van de demo’s van het full force-album had moeten benaderen. En zonder extra muzikanten komt dat ruwe kantje helemaal naar voren natuurlijk. Zo krijg je in Too Easy (Bigger Than Us) een doffe, vervormde stem te horen, bovenop schurend gitaarwerk en ver weggetrokken drumgetik als een soort van viersporenopname.

Vaak komt Angel Olsen zelfs zo ver niet en houdt ze het enkel op enig spaarzaam gitaarwerk en wat extra galm of diepgang. Check (New Love) Cassette. Op die manier krijg je extra veel stem en karakter, naast een heerlijk intieme sfeer. En laat het nu net die stem zijn die Olsen zo krachtig maakt. Een stem die luid smekend kan zingen – bijna roepen – maar ook heimelijk kan toefluisteren en je de diepste geheimen durft toevertrouwen.

Net dat ruwe maakt ook dat ‘Whole New Mess’ vele verschillende, oprechte gezichten van de songwriter toont. Je krijgt elf keer op rij een andere dame te horen. Hoog en bijna etherisch als een sirene in Summer Song, melancholisch en dromerig in het prachtige, sobere Waving, Smiling – misschien wel één van de mooiste Angel Olsen-songs ooit, alsof ze bij je in de kamer voor jou alleen zingt. Of zelfs voluit als rocking lady in het bijna zeven minuten durende Lark Song waarin vooral haar fabuleuze stembereik mooi naar voren komt. Met bewust overstuurd geluid op de stem voor dat extra stukje broosheid.

Een geluk bij een ongeluk dus, deze ‘Whole New Mess’. Dankzij de weinig fraaie omstandigheden van Covid en het beëindigen van een langetermijnrelatie met haar partner anderhalf jaar geleden, krijg je een stukje artistieke puurheid. “Knowing that you love someone / Doesn’t mean you ever were in love”, eindigt Angel Olsen dit album. Hoe bloot kan iemand zijn ziel leggen?

28 augustus 2020
Johan Giglot