Soulwax - Opgewarmd voor de feestdagen

Lotto Arena, 22 december 2017

Examenstress, werkweekblues, het is alweer allemaal vergeten. We konden wel een beetje wax voor onze ziel gebruiken en kijk: daar stond Soulwax in de Lotto Arena. Niet voor een klassieke Soulwaxmas, maar wel voor de slotshow van hun Soulwax Transient Program For Drums And Machinery.

Voor de speciale gelegenheid werd er niet op een beatmaster meer of minder gekeken. De deuren van de DeeWee-stal gingen helemaal open. Eerst mochten ASA Moto en Future Sound Of Antwerp hun ding doen; daarna mengde Joe Goddard een dj-set met enkele live nummers. Daarvoor trommelde hij zijn vriendin Valentina op die Gabriel en Music Is The Answer (van zijn band Hot Chip) kwam zingen.



Afsluiten deed Goddard met On Our Way Home van Brainstorm, maar wij bleven lekker op post voor Charlotte Adigéry en haar kompaan met het gouden masker, Bolis Pupul (Boris Zeebroek van Hong Kong Dong en The Germans). Helaas moesten zij letterlijk de arena in.

Het duo stond op gelijke hoogte met de danslustigen op het middenplein. Enkel de mensen op de zitplaatsen en de eerste rijen zagen dus meer dan alleen maar haar bloedrood gelakte nagels die zwierig in de lucht kringelden. Het kwam de beleving niet ten goede en wij dachten met heimwee terug aan die show van WWWater in een klein zweterig zaaltje in Gent. Alleen voor haar laatste nummer kon Adigéry het podium op, toen de draaitafels en monitors van Goddard opgeruimd waren, maar toen was het kalf al half verzopen.

Terwijl de voorprogramma’s bijna naadloos in elkaar overliepen, viel na de set van Adigéry en Bolis Pupul toch een pauze van een tiental minuten. Maar dan stuiterden de synths uit No Drums als pingpongballen de zaal in, viel het reuzedoek naar beneden en stonden we plots in het stereolab van de gebroeders Dewaele.

Zoals bekend leverden die in maart na jaren wachten met ‘From Deewee’ eindelijk nog eens een album af onder de Soulwax-vlag. En ook al hebben we hen nog maar zelden zien opduiken in eindejaarslijstjes, toch oogstten Stephen en David Dewaele er overal in Europa lof voor. En terecht! Zo bleek nog maar eens in de Lotto Arena, waar naast werk uit ‘From Deewee’ ook af en toe een ouder nummer als Krack, NY Excuse of E Talking uit de machines rolde, terwijl de laboranten in smetteloos wit driftig in de weer waren met knopjes, kabels en vooral ook drumstokken.

Want laat ons wel wezen: vaak valt de vergelijking met Kraftwerk, als het over Soulwax gaat, maar dit zijn geen Duitse androïden uit een steriele computerfabriek, maar kinderen van een muzikale ex-koloniaal die (zo bleek ook uit de afterparty als 2ManyDJs) vele reizen ondernamen langs obscure, exotische technostrandfuiven. Vandaar dus de haast tribale drums en de keteldrumachtige klanken in Missing Wires,  Is It Always Binary en Conditions Of A Shared Belief. Vandaar dus ook het spelplezier dat dit gezelschap, ondanks de haast smetteloze podiumopstelling, uitstraalt.

Geen wonder dat, na het relatieve rustpunt Glass en het met nog extra percussie opgeluisterde The Singer Has Become A Dj, de extase een hoogtepunt bereikte met Here Come The Men In Suits en klassieker E Talking. Geen wonder dat ook net dan het podium plots helemaal in het rood baadde en de grote glazen kop van op de hoes van de plaat oprees vanachter de muzikanten.

Een redelijk ingetogen Inward uit de ‘Belgica’-soundtrack leidde naar het rockerige oudje Miserable Girl waarbij elke stroboscoop uit Antwerpen en omgeving werd ingeschakeld en NY Excuse gaf de meebrullers nog eens de gelegenheid om de stem schor te schreeuwen.

Een complete overrompeling werd het ook deze keer niet echt. Daarvoor klonk Soulwax vreemd genoeg soms iets te strak en bevat ‘From Deewee’ niet enkel feestnummers, maar de afterparty als 2ManyDJs (Philippi & Rodrigo lieten we aan ons voorbijgaan) bood de zweetklieren alsnog de gelegenheid om eens helemaal open te gaan, dus ons hoort u zeker niet klagen. Wij zijn opgewarmd voor de feestdagen.

23 december 2017
Marc Alenus (Foto's: Liese Keereman)