Les Nuits 2017: The Comet Is Coming Tot de kosmos en terug

Botanique, 13 mei 2017
Les Nuits 2017: The Comet Is Coming

De Britse jazz doet het opvallend goed. The Comet Is Coming, één van de vele projecten van de Londonse tenorsaxofonist Shabaka Hutchings, speelde dan ook in een volledig volgelopen Rotonde waar ze een nieuwe ep boven de doopvont hielden.

Spil van de formatie is de onvermoeibare Shabaka Hutchings, die zijn kunnen al liet horen met The Ancestors op BRCDST in de Ancienne Belgique en eerder al samenwerkte met Floating Points, Polar Bear en Anthony Joseph. Hutchings moest zijn bijdrage aan Melt Yourself Down, één van zijn vele andere projecten, noodgewongen stopzetten omdat Sons Of Kemet (check Space Mass) en The Comet Is Coming momenteel zoveel aandacht vragen.

Als voorprogramma was er Title (het vehikel van Toon Janssens), dat eerder al het podium deelde met The Cinematic Orchestra, Bonobo, Bilal en How To Dress Well. Bovendien leverde Janssens een bijdrage aan werk van Delv!s, Up High Collective en Chrome Brulée. Title was met zijn mengeling van hiphop, beats en electronics het ideale voorprogramma. Hij citeerde volop uit de recent uitgebrachte 'Lotion'-ep en 'Ignorance Is Bliss' en liet een erg gesmaakte set horen.

En toen was het de beurt aan The Comet Is Coming. King Shabaka (of de bastaardzoon van Sun Ra, zo u wil) en zijn compagnons - Dan "Danalogue The Conquerer" Leavers op toetsen en Maxwell "Betakiller" Hallett op drums - slaagden erin om het publiek in no time te bedwelmen en mee te nemen in een kosmische trip vol psychedelische jazzfunk. De set moest het vooral hebben van kracht en overtuiging, van spirit en creativiteit.

Het duurde niet lang of de groep deed het publiek volledig uit de bol gaan. The Comet Is Coming speelde zich los de kosmos in en nam het voltallige publiek mee op reis. Een briljante koppeling van de spirituele jazzdrift van Ornette Coleman met de dansbaarheid van The Chemical Brothers, vervolledigd met de crazy sounds die een groep als Stuff. durft uit te vinden.

Het gros van de nummers haalde het trio uit doorbraakalbum 'Channel The Spirits' dat hen de Mercury Prize opleverde in 2016. Die plaat zette hen gelijk internationaal op de kaart, wat ook te merken is aan het tourschema. Toch was het vooral de nieuwe ep 'Death To The Planet' die hen naar Les Nuits bracht. Bovendien schrok de groep er niet voor terug enkele nieuwe, onuitgegeven nummers te brengen want er is een nieuw album in de maak.

Wat doe je dan als een track als Journey Through The Asteroid Belt wordt opgedist? Of Space Carnival? Dansen als een gek en volledig meegaan in de heerlijke flow die het trio serveert! Om dan helemaal in overdrive te gaan tijdens Neon Baby. Gelukkig zorgde de groep voor veel variatie waarbij de drukkere passages (Neon Baby dus of het funky Do The Milky Way) netjes afgewisseld werden met trage, zondagsluie nummers waarin vooral via het tribal saxofoonspel van Hutchings een Afrikaanse feel benadrukt werd.

The Comet Is Coming teert op spontane interactie en de uitwisseling van ideetjes. Dat zag je aan de manier waarop elk van de leden zijn aandeel in het moderne, funky en vooral dansbare groepsgeluid had. Aangedreven door exotische ritmes - Betakiller is een crazy ass drummer! - te gekke samples en rijkelijk overgoten met de te gekke saxofoongeluiden van Hutchings zorgde The Comet Is Coming voor licht in de duisternis en zorgde zo voor een spiritueel, heerlijk, anderhalf uur durend feest. Het optreden was een wonderlijke viering van het begin van het Einde Der Tijden.

Dat er misschien iets te weinig nuance in het soms pletwalsende geluid zat, maakte de groep goed met een onophoudelijke en aanstekelijke energie. Naar het einde toe zag je Danalogue The Conqueror, die met zijn spacesounds vaak de aanzet gaf tot composities, naar die fraai glinsterende glitterbal in de Rotonde wijzen. Als jullie hard genoeg dansen, gaat die glitterbal misschien beginnen ronddraaien, liet hij verstaan, waarna The Comet Is Coming de toeschouwers nog maar eens een dreun verkocht. De komeet was gepasseerd en dat zullen we geweten hebben.

Rest ons te zeggen dat Shabaka met zijn Ancestors op 13 juli Gent Jazz onveilig zal maken en dat hij eerstdaags met zijn ander project Sons Of Kemet België aandoet, meer bepaald op 2 (Nosta) en op 3 juni (Rataplan, als voorprogramma van Jasper Hoiby).


14 mei 2017
Philippe De Cleen