Hannelore Bedert Herboren eigenwaarde

DE Studio, 15 december 2017
Hannelore Bedert

De beste concerten zijn die concerten waar je stilletjes buiten komt en die je onderweg naar huis nog aan het denken zetten. Zo’n concert gaf Hannelore Bedert in DE Studio in Antwerpen: heel mooi, heel kwetsbaar en heel herkenbaar. 

Het optreden in DE Studio was het eerste voor Hannelore Bedert in een tijdje. En daar was ook een reden voor. Bij het begin van het concert, nadat ze het prachtige Uitgewist helemaal a capella had gezongen, viel ze met de deur in huis. Ze was tegen een muur aangelopen. Het laatste anderhalf jaar had ze een periode meegemaakt waarin ze het geloof in zichzelf en in haar muziek was kwijtgeraakt.

Voor haar man (NIET Joris Hessels zoals in Gazet van Antwerpen te lezen stond) en een goede vriend was dat de aanleiding om aan een ‘project’ te beginnen. Dat project heet '33' (want Hannelore Bedert is 33 jaar geworden) en verzamelt drieëndertig verhalen van mensen uit Vlaanderen en Nederland voor wie een plaat of een nummer van Hannelore om heel persoonlijke redenen belangrijk is of is geweest in een moeilijke periode. De bedoeling van de twee vrienden: aan Hannelore laten zien hoe belangrijk haar muziek is.

Langzaamaan nam de goesting om weer liedjes te maken toch weer toe, wat resulteerde in een nieuwe ep en een bijhorend boekje met de drieëndertig persoonlijke verhalen. Een belangrijk hebbeding, want zonder dit zou Hannelore allicht nooit meer op een podium zijn gaan staan om haar liedjes voor een publiek te zingen, zo vertrouwde ze haar publiek in alle eerlijkheid toe.

Het concert zelf was mooi en breekbaar. Er zat minder kwaadheid in dan in de Hannelore-concerten van de voorgaande jaren en dat heeft alles te maken met die nieuwe liedjes: die gaan minder over voorbij gegane liefdes op foute of hele foute mannen, maar meer over de moeilijke periode die de zangeres heeft meegemaakt én over hoe ze de uitweg gevonden heeft.

Alle nieuwe nummers (zes stuks) werden gespeeld en vijf ervan vormden het middenblok van het concert. Ademruimte was het eerste en het mooiste en werd alleen maar aangekleed door Hannelore aan de piano en wat backing vocals van de muzikanten. Ze zong daarin “Als ge dicht genoeg komt/ als ge heel goed kijkt/ dan kunt ge de barsten zien/ van boven tot beneden/van mijn schouders tot mijn tenen.” Duidelijker kan je niet meer zijn.

Het sleutelnummer van de nieuwe Hannelore Bedert is ongetwijfeld de nieuwe single Vanaf Nu Doe Ik Alles Wat Ik Wil, iets wat ze de voorbije maanden vol overgave heeft gedaan, zei ze zelf. Dat nummer speelde ze twee keer en de tweede keer (de laatste bis) werd dat al meegezongen door het publiek. Gezien de voorgeschiedenis van deze tournee was ook dat een enorm ontroerend moment.

Hannelore plukte, omgeven door topmuzikanten zoals Esther Lybeert (drums en af en toe piano) en vaste muzikale kompaan Thomas Vanselander (gitaar, lap steel, pedal steel en ook een keertje piano) ook uit haar oeuvre, waaruit uiteraard Alles Gaat Goed niet kon ontbreken. Het meest breekbare moment was het songduo Afspraak (Voor Catherine) en Zon dat ze ophing aan één van de verhalen uit '33', het verhaal van een ouderpaar dat hun kindje aan kanker hadden verloren toen het amper zes was, een beetje ook aan de net overleden acteur Marc Van Eeghem en eigenlijk ook gewoon aan iedereen die iemand moet missen. Het werd ontroerend stil.

We zagen, zoals altijd bij een concert van Hannelore Bedert, een goede zangeres op het podium staan. Iemand die iets doet wat in Vlaanderen niemand anders doet, niet op die manier. Maar nog veel meer - en iets dat nog veel belangrijker is – zagen we een nieuw mens staan. Een nieuw mens met een herboren eigenwaarde. En dat, dat maakte het concert van Hannelore Bedert in DE Studio ontstellend mooi.

De nieuwe ep en het boekje zijn niet te koop in de winkel. Enkel op de concerten zelf en via de webshop. Hannelore Bedert speelt nog enkele '33'-concerten. Check de data op haar website.


16 december 2017
Geert Verheyen