Customs - The Return
De Keldr., 24 oktober 2024
(Post)punk’s not dead. Bijlange niet. Het was geruime tijd stil rond Customs, maar ze zijn in volle glorie terug (van weggeweest). In 2008 werden ze in de vaart der volkeren gekatapulteerd met postpunk hits als Rex, Justine en The Matador van debuutplaat ‘Enter The Characters’. Er volgde nog een succesvolle opvolger ‘Harlequins Of Love’, maar daarna werd het stil(ler) rond de band, die nieuwe muzikale horizonten wou verkennen. En plots in 2018 hoefde het allemaal niet meer voor de bandleden. Tot nu.
Want daar zijn Customs weer. Er broeide de voorbije dagen één en ander op sociale media, wat resulteerde in twee nieuwe songs. En de belofte om snel nieuw werk voor te stellen. Voor de wederopstanding op het podium kozen ze DE KELDR. van Kafee Zapoi in Mechelen uit. Aan de vrij steile en smalle trap naar beneden (effectief naar de kelder) hangt een bordje “Pas op voor je kop - Mind Your Head”. Geen overbodige waarschuwing. De twee, pas enkele dagen op voorhand aangekondigde, surpriseshows (eentje om 20 en eentje om 22 uur) waren in een mum van tijd uitverkocht. Twee keer voor honderd toehoorders, twee keer eenzelfde set voor een ander publiek. “Voor jezelf het voorprogramma spelen, ik kan het elke band aanbevelen!” gaf zanger Kristof Uittebroek ons hierover aan het eind van de tweede show nog mee. Maar we lopen vooruit op de feiten.
Er werd snedig afgetrapt met Justine uit de debuutplaat, waarmee de toon voor de avond in deze zweterige kelder gezet was. Perfect hierop aansluitend kregen we één van de nieuwe nummers, New Galaxy, voorgeschoteld. Een mooie brug tussen oud en nieuw werk. Deze “return”-show gaf ons verder een mooie greep uit vorige elpees ‘Harlequins Of Love’ (Toupee), ‘The Market’ (The Hand) en zelfs uit vierde plaat ‘Magik’. U moet daarbij weten, beste lezer, dat bij het maken van die vierde plaat geen enkele gitaar in de buurt van de opnamestudio aanwezig was. Op het podium vanavond werden Women And Children en Are You There in het gitaarbad getrokken om er nadien okselfris terug uit te komen. Uiteraard mochten ook The Matador, Violence en Shut Up, Narcissus van de debuutplaat niet ontbreken op deze glorieuze terugkeer op het podium.
Maar waarom werd er juist voor deze locatie gekozen? Waarom niet “een grotere zaal met meer media-aandacht”, wist Kristof te vertellen. Toen het enige tijd geleden terug begon te kriebelen bij Kristof en gitarist Jelle om samen muziek te maken als Customs, vroegen ze zich af “wat” ze juist misten. Dat bleek dan toch (vooral) het live spelen te zijn, in kleine clubs, dicht bij je publiek, terug naar de punkroots van waaruit ze stammen. Een podium dicht bij het publiek, zoals DE KELDR was hiervoor ideaal. Kwam daar nog bij dat de twee nieuwe Customs-leden Bart en Brecht (op bas en drums, of is het net andersom, we willen het even kwijt zijn) uit Mechelen stammen. Need we say more?
Om de punkroots te eren speelden Customs een nummer dat je niet meteen met hen zou associëren, Pet Sematary van The Ramones. Afsluiter Rex zette letterlijk de kroon op dit optreden. Aan bisnummers doet de groep niet: “We kunnen toch geen kant op in deze kleine club”. Het tweede nieuw nummer Rise Again en een stuiterend Harlequins maakten duidelijk dat de toekomst voor Customs niet enkel in de kleine clubs hoeft te liggen. “I’ll rise again / Stronger than ever / You haven’t seen the best of me”, we twijfelen er niet aan.