Wool-E - Zo goed als honderd procent focus op Belgisch groepen
Meestal werken ze achter de schermen, maar voor de Week van de Belgische Muziek wilden wij absoluut een aantal Belgische labels onder het voetlicht brengen.
Kan je jezelf even voorstellen?
Dimitri, 50 jaar oud. Ik heb een verleden als programmator bij Democrazy (na Nirvana), licht- en geluidstechnicus en eigenaar van de platenwinkel Wool-E Shop. Uit die platenwinkel is Wool-E Tapes en later Wool-E Discs en sublabels ontstaan.
Kan je je label toelichten?
Opgericht voor Cassette Store Day, de tegenhanger van Record Store Day, in 2013. Cassettes in kleine oplage (max 100 stuks). Gelijklopend met de visie van de winkel: wave, ambient en experimenteel. Op een aantal buitenlandse acts na in de beginperiode, focus op Belgische artiesten.
Artiesten: Whispering Sons, Lagüna, Disorientations, (Club)Mayz, Daniel B. (Front 242 oprichter)
Bestaat sinds 2016 met als doel Belgische wave- en ambientartiesten uit te geven op cd en vinyl. En omdat België eigenlijk niet zo groot is en Lille uiteindelijk maar op een goede veertig minuten rijden ligt hebben een aantal artiesten van net over de grens zoals Factice Factory, Dear Deer en het half Kortrijkse, half Franse The Mars Model residentie op het label gevonden.
Artiesten naast de reeds vernoemde Fransen: De Brassers, Red Zebra, Jean-Marc Lederman (The Weathermen, Kid Montana, Fad Gadget), Der Klinke, The Breath Of Life
Ontstaan als "serie" binnen de Wool-E Discs-catalogus, speciaal voor ambient en em (instrumentale electronische muziek gestileerd naar de groten uit de jaren zeventig en begin tachtig zoals Klaus Schulze, Tangerine Dream, Eno, JM Jarre, Vangelis, etc...), maar sinds vorig jaar een volwaardig label.
Artiesten: Nothing But Noise (Daniel B. & Dirk Bergen, de originele oprichters van Front 242), Onsturicheit, Sebastopol, The Roswel Incident, Galactic Underground, Owann,... Allemaal Belgisch.
Archieflabel met tot nu toe drie releases: Een 12" picturedisc en een dubbelcd met live opnames en backingtracks van The Weathermen, waaronder het iconische 'Poison' en een verzamelalbum met cassettetracks van industriële en electronische jarentachtig- en -negentigartiesten die zich ophielden in het Aalsterse café 'De Gele Limonade'. *Verder is er nog distributie van onder meer DB2Fluctuation, het label van Daniel B. en Dirk Bergen en van Littl'AntennA Records, het label van het experimentele/electronische muziekfestival AntennA.
Kan je vijf recente en/of toekomstige releases van het label aanstippen?
De cd 'Puin Van Dromen' van Winterstille. Orkestrale kleinkunst (een term die ze zelf verafschuwen) met een zeer donker randje. Omdat folk eigenlijk nooit weggeweest is en Nederlandstalige muziek niet enkel tot het Clouseau- en Niels De Stadsbader-universum behoort. De plaat staat naar mijn mening mooi naast die van recente artiesten zoals Zonen Met Vaders of in de kast van elke Harde Smart-fan. Er waren plannen om de plaat ook op vinyl te persen, maar die hebben we vanwege Covid voorlopig opgeborgen.
De lp 'Alternative News' van De Brassers, het eerste (live) plaatwerk sinds de mcd 'Slijk' uit 2005. Werd vorig jaar zeer goed onthaald en was in een mum van tijd uitverkocht. In November deden we een tweede persing op tweehonderd exemplaren op rood vinyl.
De cd/lp 'Sparks Around Us' van The Breath Of Life, een Waalse gothic band die al sinds eind jaren tachtig aan de weg timmert. Deden het altijd zeer goed in Duitsland en waren daar dan ook bij een aantal grote labels getekend, maar ze merkten dat de support almaar verder wegviel. Uiteindelijk besloten ze het zelf te doen en sta ik voornamelijk in voor de contacten met de perserij en de distributie. Dit is het tweede album dat we samen doen, de cd werd reeds zeer goed onthaald in de internationale wavecomunitie, tot in Zuid-Amerika toe, maar door Covid zat er serieuze vertraging op de productie van de vinyl en is deze pas nu uit, zo'n drie maanden na de cd.
Jean-Marc Lederman gaat al mee sinds eind jaren zeventig, toen hij keyboards speelde in de Brusselse punkband Streets. Sindsdien duikt hij overal op om de toetsen te spelen. Bij Fad Gadget bijvoorbeeld of bij Bashung, maar ook met eigen projecten zoals Kid Montana of The Weathermen. Onder eigen naam speelt hij de laatste jaren niet altijd voor de hand liggende, instrumentale muziek. Zijn laatste 'Music For Dinosaurs', uitgekomen via Belgian NeuMusik, neemt dan ook eigenlijk zowat alle artiesten op het label op de korrel. Waarom nog Tangerine Dream, Kraftwerk of Eno kopiëren? Doe er iets mee. Doe er iets interessants mee. En dat heeft hij dan ook zeer tongue-in-cheek gedaan. Zelf vind ik dat eenieder, die bij mij uitbracht, niet zomaar klakkeloos kopieert. Ieder deed er zijn eigen ding mee.
Ik heb heel wat op stapel staan voor de toekomst, waaronder een heruitgave van Red Zebra-materiaal, een plaat van HerrNia, deels Nederlandstalige donkere elektro, een aantal ambientvinyls, een nieuw sublabel met archiefmateriaal van Belgische ambientartiesten, een archiefplaat op Dans Les Profondeurs van The Ultimate Dreamers, een Waalse coldwavegroep die actief was eind jaren tachtig en een schat aan materiaal op cassette heeft opgenomen, etc...
En nog eentje om af te sluiten: WET050 een tiendelige cassettebox met zesentachtig nummers/artiesten die allen op één of andere manier aan de labels/shop gelinkt zijn. Allemaal Belgen op een paar Fransen, twee Nederlanders en een verloren gelopen Zwitser na. Had in december op mijn vijftigste verjaardag moeten uitkomen als vijftigste en laatste release van Wool-E Tapes, maar Covid Murphy heeft daar anders over beslist. De box is nog steeds in productie en volgens de laatste berichten zal deze begin maart opgeleverd worden. Wordt hier en daar reeds omschreven als de 'Get Sprouts' van de jaren 2020 of "een doorsnee van de Belgische uinderground anno nu". Dan toch een heel kleintje, zelfs met zesentachtig artiesten.
Wat is je favoriete, Belgische plaat (niet van je eigen label)?
2 Belgen - 'Il Est Trop Petit', mlp, die met de gepluimde haan. Jeugdsentiment en omdat alle hits erop staan. Maar dat kan morgen iets helemaal anders zijn.
Wat onderscheidt jullie label van het andere aanbod (Belgisch, internationaal)?
Het aanbieden van vergeten en verguisde genres zoals new wave, gothic, Berlijnse school-synthesizermuziek. En een zo goed als honderd procent - allez, negenennegentig procent -focus op Belgische groepen. Hoewel groepen zoals Whispering Sons tegenwoordig op de radio gedraaid worden of De Brassers en Red Zebra aandacht krijgen op Radio Willy. Is het huilen met de pet op en blijft het vechten tegen de bierkaai. Nieuwe Engelse of Amerikaanse bands worden nog steeds voorgetrokken op Belgische bands die langer in het vak staan en een gelijkaardig geluid produceren.