Fons Records - De DIY-mentaliteit en de persoonlijke klik met onze artiesten zijn essentieel

De DIY-mentaliteit en de persoonlijke klik met onze artiesten zijn essentieel

Meestal werken ze achter de schermen, maar voor de Week van de Belgische Muziek wilden wij absoluut een aantal Belgische labels onder het voetlicht brengen. 

Kan je jezelf even voorstellen?

Ik ben Niels Hendrix (44 jaar), oprichter en de enige constante van het label. Ik doe een beetje alles: van productie tot promo en zelfs opnames in onze eigen FONS-opnamestudio.

Daarvoor en daarnaast had en heb ik allerhande activiteiten als zelfstandig IT'er: van consulting tot ontwikkeling van websites. Maar bovenal voel ik me een muzikant, als gitarist bij Fence (en een handvol andere projecten in de laatste twintig jaar) en sinds vorig jaar ook solo (de timing van Corona had niet slechter kunnen vallen: mijn solo-plaat is klaar maar de noodzaak om ze uit te brengen voelt ver weg).

Op een blauwe maandag heb ik in Hasselt ooit met enkele vrienden een platenwinkel gehad en hand- en spandiensten geleverd voor boekingskantoor Toutpartout.

Kan je je label toelichten?

FONS is gegroeid als label vanuit de activiteiten van mijn band Fence. In 2012 beslisten we om alles zelf te doen. En toen dat lukte, kwamen er plots andere artiesten met de vraag naar een samenwerking. Ondertussen staan we zo'n zestig releases verder en hebben we meer dan dertig artiesten onder onze hoede. Op specifieke genres zijn we niet gericht. Het gaat van elektronica (Chrome Brulée, Meteor Musik) over harde gitaren (Vandal X, Peuk) naar experimenteel (The Germans, Joeri Chipsvingers) en gitaarpop (The Shovels, Tonsils).

Ondertussen is het FONS-team uitgebreid met enkele trouwe medewerkers: Dries Hermans (bezieler van Gazer-tapes) houdt zich bezig met productie en promotie en Tom Hox zorgt voor de verkoop (online via Discogs en in real life op platenbeurzen, toen dat nog bestond).

Kan je vijf recenteen/of toekomstige releases van het label aanstippen?

Peuk - 'Peuk' (2019)

Een mengeling van pop met ruwe grungerock met zangeres Nele als spilfiguur. De band maakte sinds het debuut een steile opmars op de lokale podia, van Pukkelpop tot in de AB, en is ondertussen bekend bij iedere vaderlandse liefhebber van het stevigere werk.

Meneer Michiels - 'Wereldburger' (2020)

Limburgse rap van de bovenste plank met Kristof Michiels (aka DJ 4T4), die zijn halve adresboek optrommelde voor samenwerkingen op deze dubbelaar. Het nummer De Merel met Boudewijn De Groot werd zelfs een bescheiden radiohitje.

Joeri Chipsvingers - 'De Avonturen Van Joeri Chipsvingers' (2020)

Een buitenbeentje, die Joeri, maar wat een debuutplaat heeft hij onlangs gemaakt! Moderne klassieke muziek is misschien de eenvoudigste omschrijving, maar je moet het zelf horen om te geloven. Voor liefhebbers van Zappa en Varèse.

Star Club West - 'Synthi Box Eins' (upcoming 2021)

De experimentele elektronische huisvlijt van Nico Jacobs kent weinig grenzen. Na de vorige triple-release van 2019 staat er nu alweer een driedubbele cd in de steigers, voorzien voor 2021, met nog meer synthklanken.

The Yummy Mouths - 'Ugh!' (upcoming 2021)

Dit trio garagerockers komt in 2021 met de catchy debuut-ep op de proppen. En we hopen met zijn allen dat het live circuit na de zomer terug aanzwengelt, want op het podium horen deze jongens thuis.

Wat is je favoriete, Belgische plaat (niet van je eigen label)?

De laatste tijd passeert 'The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973' van Mitsoobishy Jackson nogal vaak de revue. Deze plaat uit 2009 is niet bekend bij het grote publiek, maar de muziek is pure wereldklasse. Die muziek is vooral instrumentaal met hier en daar wat gekke samples, maar het geheel is een trip om u tegen te zegen. De plaat is een onderschat meesterwerkje van de Limburgse godfather of indierock Peter Houben. Respect!

Wat onderscheidt jullie label van het andere aanbod (Belgisch, internationaal)?

Ik vermoed dat ieder label eigen accenten legt. Bij FONS is het vooral de nadruk op de DIY-mentaliteit en de persoonlijke klik met onze artiesten. Voor de luisteraar is daar misschien weinig van te merken, maar voor ons is het essentieel. We werken enkel met artiesten die zelf graag het heft in eigen handen nemen en niet in de luie zetel liggen te wachten op commercieel succes. De muziek, die we uitbrengen, zal dan meestal ook voor de echte muziekliefhebber zijn, en niet voor de toevallige luisteraar die 's morgens in de file naar MNM luistert. 

11 februari 2021
Patrick Van Gestel