Maru Maru - 'In Kamera'

Maru Maru - 'In Kamera'

The power of three nog maar eens in de praktijk gebracht.

Zangeres en componiste Nina Sampermans (Ravvel, Hooverphonic, Gjon’s Tears), gitarist Sebastian Leye (Portland, Delv!s, Noémie Wolfs, Slow Pilot, Noa Lee) en bassist Boris van Overschee (Portland, Delv!s, Noa Lee, Okon) hebben duidelijk de strepen reeds verdiend het voorbije decennium. Ze zagen dan ook in de lockdown van drie jaar geleden het ideale moment om de liefde voor sfeervolle verhalen, beklijvende melodieën en het lofi geluid van tapemachines tot een eigen project te smeden. Het gevolg: Maru Maru, dat we de voorbije tijd leerden kennen dankzij de singles The Conversation en Treasure Trips en dat nu de ep ‘In Kamera’ aflevert, een kleinood met zes voldragen songs en één interludium dat je ongetwijfeld helemaal stil krijgt.

Het lijkt wel of de songs allemaal ’s nachts werden gecomponeerd en soms vonden ze daar ook de kiem, zoals C/2020P1 (Good Morning Bird), waarvan de pianolijn een stukje is van een half uur durende nachtelijke fieldrecording. Maar eigenlijk ontstonden de songs via mail om uiteindelijk in een Ardense chalet, middenin de natuur, tot wasdom te komen.

Ideeën voor de teksten vond de band vaak in oude dagboekfragmenten. Die gaan over het bewaken van eigen grenzen en tegelijk het aftasten van vrijheid, het einde van een relatie en de moeilijkheid om boos te zijn op jezelf omdat je boos bent op een ander. De inspiratie voor afsluiter Saint-Rémy kwam dan weer van ‘De Sterrennacht’ van Van Gogh.

Maru Maru weet een heel eigen wereld te creëren en wie zich niet meer herinnert hoe het was om een tijd helemaal in de eigen bubbel te leven, zal dankzij deze ep zich gevoel weer helemaal kunnen oproepen. Meer zelfs, je zou er zelfs naar terug verlangen.

2 maart 2023
Marc Alenus