Kristof Van Landschoot
Onderwerp van verhitte discussies onder redactieleden, bron van ergernis voor de eindredactie, maar eersteklas toffe peer voor de rest. Dat eerste heeft te maken met techniek en tijd, het tweede met pure liefde voor de inspanningen die hij levert.
#23REWIND
De vijf platen uit 2023 die al volledig grijs zijn gedraaid
1. Jaimie Branch – Fly Or Die Or Fly Or Die Or Fly Or Die ((World War))
2. Róisín Murphy – 'Hit Parade'
3. Alabaster DePlume – 'Come With Fierce Grace'
4. Fever Ray – 'Radical Romantics'
5. The Beatles – '1962-1966' (2023 Edition)
Had Jaimie nog maar geleefd, ik had zo uitgekeken naar een concert om deze plaat te promoten. Róisín Murphy was ik uit het oog verloren, maar nu vraag ik me af hoe dat ooit zo is kunnen gebeuren. Een fantastisch optreden op Cactus zette dat recht. Alabaster DePlume’s overschotjes zijn beter dan andermans pronkstukken. Fever Ray was ik eveneens kwijt gespeeld, maar dus ook ten onrechte. The Beatles kun je niet over het hoofd zien. Daar zorgt de vlotte marketing machine wel voor. Nu was er een volstrekt overbodig nieuw nummer, maar het zorgde er wel voor dat het rode album hier weer een paar weken niet uit de stereo was weg te branden.
De vijf songs die nog lang na 2023 op repeat blijven staan
De songs die nog lang na 2023 op repeat blijven staan zijn vast de songs die al lang voor 2023 op repeat stonden.
De vijf concerten die nog steeds op je netvlies staan gebrand
1. Aphex Twin – Dour Festival
2. Thundercat – Couleur Café
3. Roísín Murphy – Cactus Festival
4. Vieze Meisje – AB Broadcast, Bonnefooi
5. Irreversible Entanglements – AB Club
Verder heb ik vooral concerten gemist, waar ik graag bij was geweest: PJ Harvey, Blur, Stromae, Cymande, PiL en Feist.
Het artwork van 2023 dat je steeds opnieuw kunt bewonderen
Het International Anthem label heeft altijd supermooie platenhoezen, dus ik kies voor die van Jaimie Branch.
En hebben we het hier niet meer over video’s? De manier waarop Stromae zijn single op TF1 presenteerde, daar word ik nog altijd door ontroerd.
Die ene muzikant die in 2023 meer aandacht verdiende dan kreeg
… heb ik gewoon genegeerd. Ik zou niet weten over wie het zo allemaal ging op de Studio Brussels dezer wereld. Pommelien Thijs is met nogal veel aandacht gaan weglopen, zeker? Maar ik vind dat zo slecht nog niet.
Het voorprogramma uit 2023 dat volgend jaar op meer mag hopen
Iedere artiest mag op meer hopen. Iedereen mag op meer hopen.
De playlist waar je op je streamingdienst bij bent blijven hangen
Die automatische playlists van Spotify als een plaat gedaan is: soms ergerlijk, soms handig.
2023 zal voor altijd het jaar zijn waarin…
...Sinéad O’Connor er de brui aan gaf, net nu ik me weer interesseerde in haar muziek. Vooral dankzij die documentaire en een recente recensie op daMusic van een optreden in Het Depot was ik weer enigszins geïnteresseerd geraakt. Ik had zo graag nog een keer die stem gehoord.
#TWENTYFOURWARD
Wat staat er jou nog te wachten in 2024?
Nog meer artiesten die sterven? Toen ik nog jong en ongelukkig was - ik verlang zo terug naar die tijd - kregen artiesten, die stierven, afsluitende items in het journaal. De muziek was me meestal onbekend. Het waren in mijn ogen dikwijls irrelevante oude zagen. Nu voelt het alsof ik vrienden aan het verliezen ben. Soms heb ik hun carrière gevolgd. Met hoogtes en laagtes. Soms hebben ze platen gesigneerd. Soms hebben we een babbeltje geslagen. Soms frequenteerden we dezelfde café’s. Dat is ouder worden, zeker?