Davy De Decker (Sunpower/ Bezette Stad/ Dachau David)
Davy De Decker is niet voor één gat te vangen: (ex-)drummer van Sunpower en Star Visitors, zanger van Bezette Stad en eighties-new-dark-wave-icoon als zijn alter ego Dachau David. En dan vergeten we zeker en vast nog enkele exploten. Een gevoelige, geëngageerde ziel die muziek maakt om op te dansen als je eenzaam bent tussen een hoop mensen. Zijn eindejaarslijst vind je hieronder.
Beste albums?
Taqbir - 'S/T EP'
Ik kreeg interesse in alternatieve muziek dankzij punktapes in de vroege jaren negentig. Elk jaar denk ik dat er geen plaat meer kan komen die me überhaupt kan verrassen. Het leuke is dat elk jaar die statement ontkracht wordt. Dit jaar zijn termen als “verrassen” en “omverblazen” een understatement. Taqbir klinkt zo intens en gevaarlijk dat ik me even terug dat angstig veertienjarig jongetje voelde die dacht dat hij zich op heel gevaarlijk terrein bevond.
Full Of hell - 'Garden Of Burning Appartions'
Full Of hell ontdekte ik via de samenwerking met The Body. Soms duurt het na zo’n collaboratieplaat nog jaren alvorens ik ook een plaat buiten de collaboratie beluister. Goed dat ik dat in dit geval gedaan heb. Afschuwelijk verwoestend, alsof Tourettesyndroom een band is.
Floating Points, Pharoah Sanders & The London Symphony Orchestra – 'Promises'
Als Pharoah Sanders ook maar iets interessants doet, moet het in mijn lijst. Dat is hier niet anders. Mensen zeurden wel eens dat dit geen 'Village Of The Pharoahs” of 'Elevations' was. Dat klopt. Hier doet Sanders wat Sanders altijd doet: de juiste mensen zoeken om zijn bezwerende sax mee te matchen. En dat doet hij goed. De combinatie met Floating Points en The London Symphony Orchestra is alweer een bewijs dat de man perfect kan inschatten waar hij op welk moment moet zijn.
Chris Corsano / Bill Orcutt - 'Made Out Of Sound'
Twee jaar na het agressieve 'Brace up!' is dit een verdacht mooie collaboratie van twee van mijn grote helden. Ze prijkt misschien niet bovenaan het lijstje, maar is waarschijnlijk wel de enige plaat (samen met die Taqbir-ep) waar mijn mond nog altijd van openvalt, als ik ze hoor.
Turnstile - 'Glow On'
Soms komt er zo'n plaat uit die je terugkoppelt naar je tienerjaren. Gezien ik niet van nostalgie hou, laat ik zoiets meestal passeren na een luisterbeurt. Maar als je iets interessants doet met Shelter- én I Against I-era Bad Brains-invloeden, moet ik blijven luisteren.
(zonder twijfel moet de M.A.N./B.A.N.-lp op Dropadisc nog in deze lijst, maar ik heb hem nog niet gehoord. De optredens waarvan deze opnames komen waren alleszins fenomenaal)
Beste song
Mooiste artwork?
Black Midi - 'Cavalcade'
Eerlijk? ’t Is de enige hoes die me opgevallen is. Sorry aan al die andere ontwerpers die ongetwijfeld fantastisch werk geleverd hebben. Ik heb er gewoon de attentionspan niet voor.
Knapste video?
Als je geen epilepsie hebt: kijk hem gewoon.
Wat is het beste concert dat je dit jaar gezien hebt?
Het Collectief speelt 'Quatuor Pour La Fin Du Temps” van Messiaen - Kerk Nonnenstraat Mechelen - 12 december
Ik ga veel te weinig klassiek kijken. Ik ben al jaren gefascineerd door Messiaen en vooral dit stuk dat geschreven werd en in première ging in een gevangenenkamp tijdens WOII. De vertolking van Het Collectief was adembenemend.
Van welk geannuleerd optreden heb je het meeste spijt?
Kaboom Karavan/Razen - Ancienne Belgique
Kaboom Karavan gaf al een perfect concert in de Vooruit dit jaar. Iets zei me dat het in de AB nog beter tot zijn recht zou gekomen zijn. Razen heb ik zelfs nog nooit gezien tot mijn grote schande. Hopelijk gaat het herkansingsconcert wel door.
Wat moet er op muzikaal vlak veranderen?
Er is veel debat geweest over de verdienmodellen van streamingdiensten. Ik heb daar alle begrip voor. Anderzijds hoor ik ook dat platenlabels soms maanden moeten wachten om een lp geperst te krijgen, omdat het plots big business geworden is. Tegelijkertijd zie ik platen, waar verder visueel niks speciaals aan is, over de toonbank gaan voor 30 à 40 euro. Ik vraag me soms af hoeveel geld daarvan naar de muzikant in kwestie gaat. Dat soort dingen ontmoedigen me niet om als muzikant iets te doen, maar het lijkt me wel interessant om op zin minst één noemenswaardige drager of platform te hebben waar de focus van het verdienmodel bij de muzikant/componist ligt.
Mooiste stukje songtekst dat je bent tegengekomen?
"I am a field negro now / Exodusing from these wretched plains / Pour holy palm wine, wash away this wasted shame / Blood is thicker than cotton or sugar cane / I don't think you're ready for the pain / I don't think you're ready for the change, mate / You are a field negro too, son"
(Sons of Kemet - Field Negus)
Beste playlist
'Bezette Stad' is dankzij de leesateliers van De Buren en Paul Van Ostaijen een kleine obsessie geworden. Die leesateliers gingen door in 2020 en dienden mensen voor te bereiden op het Van Ostaijen-jaar 2021. Deze playlist geeft enorm veel inzage in de gedichten (Van Ostaijen refereerde best vaak naar muziek). Bon, ontzettend van genoten!
Waarop ben je zelf het meest trots?
Ik heb een enorm onproductief jaar gehad. Ik ben dus vooral trots dat er op de valreep nog iets gelanceerd werd.
Wat verwacht je persoonlijk op muzikaal vlak van 2022?
Er komt Bezette Stad-materiaal op vinyl. Mogelijk komt er Dachau David-vinyl. Ik verwacht ook iets nieuws te doen. Momenteel is alles, buiten de vinylplannen, nog avontuurlijk en fris. Ik geniet van het proces.