Eindejaar 2019: Kristof Van Landschoot

Kristof Van Landschoot is een techneut die zijn vrije tijd opoffert om de daMusic-servers draaiende te houden. Als hij naar concerten gaat neemt hij altijd zijn laptop mee, en als de eindredactie ondertussen thuis een struikelbrok tegenkomt is hij nooit te beroerd om de zaal te verlaten, even in te loggen en de boel recht te trekken. Telefoontjes met de vrouw, pamperwissels van de baby, alles moet wijken wanneer de boel in de soep draait.

Beste platen van het jaar

  1. Purple Mountains - 'Purple Mountains'
  2. Bill Callahan - 'Shepherd in a Sheepskin Vest'
  3. Sharon Van Etten - 'Remind Me Tomorrow'
  4. Y La Bamba - 'Entre Los Dos'
  5. Avey Tare - 'Cows On Hourglass Pond'
  6. Jessica Pratt - 'Quiet Signs'
  7. The Germans - 'Sexuality'
  8. Wannes Capelle, Broeder Dieleman, Frans Grapperhaus - 'Dit Is De Bedoeling'
  9. Flying Lotus - 'Flamagra'
  10. Helado Negro - 'This Is How You Smile'

Wat was dat zeg?

Ik ben een paar keer enorm geschrokken van de Vlaams-Nationalistische reflex die ook in de popwereld zijn intrede deed.

Eerst was er de heisa op Pukkelpop, die onwaarschijnlijk maar waar eindigde met een verontschuldiging van de Pukkelpop-organisatie, allicht om wat subsidiegeld te verzekeren voor de komende jaren. Dat een deel van het publiek enthousiast met Vlaamse vlaggen begon te zwaaien shockeerde me ook.

Iets later was er tijdens het concert van Jan De Wilde tijdens 'Boterhammen in het Park' een verder onopgemerkt, maar voor mij markant relletje, toen een toeschouwer het zich veroorloofde om aan een Franstalige man een zitje te weigeren met als uitleg: "Het is voor de Vlamingen hier". Het was net na de verkiezingen. En niemand reageerde.

Ook het politieke klimaat is onomkeerbaar veranderd. Zelfs goedbedoelende, links stemmende mensen, hoor ik tegenwoordig de meest rechtse praat verkopen. Het nieuwe normaal begint op fascisme te lijken.


Beste concerten

  1. Bill Callahan - Ancienne Belgique (6 oktober)
  2. De Ambassade - Ancienne Belgique Club (30 oktober)
  3. Black Midi - Beursschouwburg (10 oktober)
  4. Eels - Pukkelpop (Marquee, Pukkelpop, zaterdag 17 augustus)
  5. The Streets - Ancienne Belgique (14 februari)

Mooiste artwork

Black Midi - Schlagenheim


Meest geërgerd aan

Willen mensen eens de GSM in de zak laten tijdens concerten? Aan de andere kant: tijdens Johnny Marr op Pukkelpop stond ik zelf oude Smiths-songs door te beamen naar een maat.

Waarom een ticket kopen voor het jaar 2025, als je achteraf terug op TicketSwap moet verkopen? Aan de andere kant: dank u om een ticket aan te bieden op TicketSwap dat u vijf jaar geleden aan een meerprijs hebt gekocht.

Spijtig dat er krassen staan op mijn platen van The Beatles en The Mamas en The Papas. Aan de andere kant: op zijn minst vraagt onze dochter (nog?) niet naar K3.


Ik kan echt niet wachten tot 2020

Ik hoop dat de vocoder van de zanger van Lambchop breekt.

Ik hoop dat Boris Johnson fan wordt van Idles.

Ik hoop op een optreden van Vivian Girls in deze contreien.

Ik hoop op meer diversiteit in de muziekwereld, dat er minder mannen, meer gekleurde mensen op de podia mogen staan, dat we eens andere talen dan het Engels en Nederlands mogen horen.

Ik hoop op meer ondertitels voor doven en slechthorenden op concerten, want die gebaren zijn zo mooi (of hoe het concert van Jan De Wilde op 'Boterhammen in het Park' een emotionele rollercoaster was).


Decennium Deluxe

Wat was de beste comeback/reünie van het afgelopen decennium?

LCD Soundsystem, zonder twijfel. Ze waren te vroeg gestopt. Het beste concert allicht ook, dat concert in Madison Square Garden. Ik was er niet bij, maar dat gebeurt wel meer, dat ik de "beste" concerten mis. En ik heb ruimschoots gecompenseerd door de livestream te capturen en die meermaals te beluisteren. Dat moment met Reggie Watts!

Welke artiest bleef onterecht het meest onder de radar?

Zou King Krule niet eens wat meer aandacht mogen krijgen? Ik vind hem super!

Wie was de belangrijkste band of artiest van de afgelopen tien jaar?

Ik twijfel tussen Kendrick Lamar of Kanye West. In ieder geval heb ik het gevoel dat zij meer dan anderen bepaald hebben waar we naar luisterden. Ze kozen beiden medewerkers en samples met excellente smaak en zorgden voor inspiratie voor een hele resem artiesten of zetten hen zonder meer op de kaart voor een ruimer publiek.

Welke artiest of band zal de komende tien jaar definiëren?

In het kader van alles komt terug denk ik dat het tijd is voor een nieuwe punkrocksupergroep. Wat in Engeland broeit met Brexit, zou wel eens voor een verrassing kunnen zorgen: een groepje dat de juiste plaat op het juiste moment scoort en een alternatieve wereldhit maakt.

Van welke band wil je de komende jaren AB-SO-LUUT niets meer horen?

R.E.M. had één van de betere decennia. Dat mag zo blijven.

Welk muzikaal afscheid liet u het afgelopen decennium meermaals in tranen achter?

Afscheid van het leven buiten categorie: David Bowie. Eerst een plaat maken, dan sterven en een tweede lezing van de plaat toelaten, waarin de muziek zich als een afscheidsbrief onthult en je jezelf promoveert tot de grootste zwarte ster aan het firmament.

Welke artiest had dit decennium duidelijk geen inspiratie meer -of juist te veel- en bedacht de vreemdste songtitel?

Aphex Twin had al bij al een productief decennium. Songtitelgewijs blijft hij buiten competitie, aangezien de meeste van zijn songtitels lijken alsof een aapje een loopje heeft genomen op het toetsenbord op het moment dat hij de tracklist samenstelde.

Geen simpele vraag maar kom, wat was nu echt de beste plaat van de afgelopen tien jaar?


Op het risico af om weinig origineel te zijn: 'Good Kid, m.A.A.d City'' van Kendrick Lamar.

EXTRA Spotify Playlist Bonanza

Behalve Kendrick en Kanye een redelijk aribitraire keuze:

  • Bitch, Don't Kill My Vibe - Kendrick Lamar
  • Blood On The Leaves - Kanye West
  • By Ourselves - Blood Orange
  • I'm In A Mood - Mykki Blanco
  • Island Song - U.S. Girls

 

20 december 2019
Kristof Van Landschoot