Sinner’s Day 2018: geworteld in het verleden, blik op de toekomst

Voorbeschouwing

Volgens de organisatoren van Sinner’s Day viert de new wave dit jaar zijn veertigste verjaardag. Of dat geschiedkundig correct is, laten we in het midden. Feit is wel dat het festival deze verjaardag aangrijpt om op zaterdag 1 december met een “speciale”, vijfde editie uit te pakken. En dit voor het eerst in de Limburghal te Genk.

Wat is er dan zo speciaal aan? Wel, ten eerste wordt één van beide podia volledig voorbehouden voor Belgische artiesten. Daarnaast valt op dat Sinner’s Day zich niet langer exclusief op de bekende punk- en wavecoryfeeën uit het roemrijke verleden wil richten, maar ook moeite doet om aansluiting te vinden bij het heden en de toekomst van voornoemde muziekgenres.

In die optiek kon men natuurlijk bezwaarlijk om Whispering Sons heen, in 2016 de terechte winnaars van Humo’s Rock Rally en sinds vorige maand in het bezit van een langverwacht langspeeldebuut (‘Image’) dat zowat overal de hemel in geprezen wordt. Qua timing kon dit “back to the (Limburgse) roots”-optreden dus alvast niet beter vallen. Laat je meevoeren op hun bezwerende en duistere postpunk, die de muzikale erfenis van de jaren tachtig op geslaagde wijze weet te vertalen naar het huidige tijdsgewricht!

Een andere, beloftevolle new kid on the block uit ons land is ongetwijfeld Cocaine Piss. Met zo’n groepsnaam ligt het voor de hand dat je geen soft pop of easy listening krijgt voorgeschoteld. Het Luikse viertal produceert dan ook eerder iets wat het midden houdt tussen streetpunk en riot grrrl, dat zowel op plaat als live voorbij is voor je het goed en wel beseft. De songs duren gemiddeld één minuut en mensen, die het kunnen weten en hen reeds aan het werk zagen, spreken doorgaans in termen als “sensatie” over hen. Benieuwd?

Vergeet ook niet dat Funeral Dress op Sinner’s Day haar voorlopig laatste optreden op Belgisch grondgebied zal spelen, Marcel Vanthilt er zijn solodebuut komt presenteren en bands als De Brassers en Red Zebra na veertig jaar nog altijd heel energiek uit de hoek komen live!

Een must-see op het hoofdpodium wordt wellicht Cabaret Voltaire, de legendarische elektro-industrialband uit Sheffield die reeds vroeg in de jaren zeventig aan de slag ging met het verwerken van samples in haar weerbarstige elektronische muziek. Later in de carrière scoorden ze met songs als Nag Nag Nag, Yashar en Sensoria enkele onvervalste culthits, maar eind jaren tachtig werd het trio ontbonden. In 2014 besloot Richard H. Kirk evenwel om opnieuw te gaan touren onder de naam Cabaret Voltaire. En die tour brengt hem dus eindelijk ook nog eens naar België.

En wat te denken van John Cale, één van de oerleden van The Velvet Underground en, mede door zijn artistiek hoogwaardig en immer relevant soloparcours sinds 1973, één van de grootste rockiconen aller tijden. De invloed van deze koppige Welshman op de muziekscene valt amper te onderschatten. Zo produceerde Cale onder andere platen van de Happy Mondays, Nico en Siouxsie & The Banshees en werd hij in 2000 ook in ons land in de bloemetjes gezet, middels een eredoctoraat aan de Universiteit van Antwerpen. Benieuwd waarmee hij op Sinner’s Day zal verrassen!

Met de Amerikanen van MC50 wist het festival bovendien een unieke headliner te strikken. Het betreft hier namelijk de supergroep waarmee protopunklegende en gitarist Wayne Kramer de vijftigste verjaardag komt vieren van ‘Kick Out The Jams’, het invloedrijke debuutalbum van zijn muzikaal baanbrekende en politiek geëngageerde band MC5 (Motor City 5) uit Detroit. Onder de hernieuwde vlag van MC50 zal Kramer in de Limburghal het integrale album live spelen, samen met Soundgarden-gitarist Kim Thayil, King's X-zanger-bassist Doug Pinnick, Fugazi-drummer Brendan Canty en Marcus Durant, frontman van Zen Guerilla.

Het volledige programma en praktische info vindt u terug op https://sinnersday.com/.

25 november 2018
Jan Vael