Queen For Tonight 1: Fiona Brown
Introducing
De MIA’s toonden het nog maar eens aan: vrouwen krijgen nog altijd niet dezelfde kansen als mannen. In een interview met De Standaard legden Inne Eysermans (Amatorski), Fien Deman (ex-I will I swear, nu Ivy Falls) en Sylvie Kreusch (ex-Soldier's Heart, nu solo) haarfijn uit welke drempels zij tegenkomen. Nu kan je daar tegenin gaan of instemmend knikken, een glas drinken, een plas plegen en verder doen alsof er nooit iets aan de hand is. Of je kan proberen er iets aan te doen, hoe klein ook.
Dus starten wij van daMusic (nochtans een mannenbastion) een nieuwe rubriek op. We doopten hem “ Queen for Tonight” naar de klassieker van Ellen Shapiro en hopen dat al deze dames de plaats krijgen die ze (volgens ons) verdienen.
De première is voor de in Antwerpen wonende Fiona Brown. Zij bracht in december 2016 haar debuut-ep ‘Demons’ uit met daarop vijf songs die gedrenkt zijn in rock en soul. Songs, die uitblinken door de intensiteit waarmee Brown ze brengt. Als we haar sound met iemand moeten vergelijken, kunnen we niet om Trixie Whitley heen, nog zo’n klasbak die haar eigen weg moest banen en nu eindelijk het gepaste respect krijgt.
Brown bewijst met haar ep nog maar eens dat dames het allemaal zelf kunnen. Ze schreef en arrangeerde alles en speelde ook alle instrumenten zelf in. De enige, die ze aan haar zijde duldde in studio Sugarbeat, was producer Staf Verbeeck, die eerder al werkte voor Selah Sue, dEUS, BRNS en anderen.
De half-Schotse Brown is al twintig jaar bezig met zingen en songs schrijven. Ze zong o.a. in een professionele coverband, in het koortje van Reymer en op de debuutplaat van Sebastopol. Een professionele solocarrière bleef al die tijd in de kast, omdat ze nooit het gevoel had dat alles al goed zat. Toch was het een droom om ooit een eigen plaat uit te brengen. Die is er nu en het resultaat is meer dan de moeite.
Titelnummer en opener Demons handelt toepasselijk over het omgaan met moeilijke momenten en drempels, die je tijdens je leven tegenkomt, maar ook over de donkere kantjes van haarzelf.
Wisdom werd terecht als single gekozen. De song is perfect opgebouwd, startend van een twang, afkomstig van een metalige gitaar tot de ratelende outro, maar het is vooral de stem van Brown die de hoofdrol speelt. Dat is trouwens ook het geval op het soulvolle Speak My Mind en de tedere liefdesliedjes Used To Be Blind en Sweet Love.
‘Demons’ is de voorbode van een later te verschijnen album waarop waarschijnlijk ook dit Freedom op zal prijken.
Foto: Matilde Verbeeck