Pavlove - Savages

Inlandse Maatjes

Pavlove - Savages

Savages is de eerste single van Pavlove’s gelijknamige, nieuwe ep die voorgesteld wordt in De Vooruit op 19 november. Daar in de buurt zijn een paar donkere, vuile steegjes en daar lijkt de band zich te hebben opgehouden ter voorbereiding van de nieuwe single.

Met Savages schetst Pavlove geen fraai beeld van het menselijke ras. Het is een r(a)uw, tribaal klinkend nummer geïnspireerd door een interview met R. Kelly eerder dit jaar. Daarin praatte de zanger openlijk over zijn seksschandalen (seks met minderjarigen, kinderpornografie, zijn harem van jonge, gemanipuleerde vrouwen, misbruik en geweld).

De eerste strofe wordt gezongen vanuit het perspectief van een vrouw, terwijl de tweede met diepe, donkere stem het perspectief van de (machts-)misbreukende man, die niet inziet wat hij fout doet, verwoordt. Na de brug nemen de slachtoffers het terug over en ze staan zij aan zijn terwijl het opzwepende refrein in enkele zinnen een donker beeld van de mens ophangt.

Reina (frontvrouw): “De lyrics van Savages hebben een dubbele connotatie. Kitti Jones en Joycelyn Savage zijn twee piepjonge (ex-)vriendinnen van R. Kelly die bij hem woonden en wonen. De zin ‘All we are is Savages’ slaat dus zowel terug op onszelf als mens, omdat we zo’n beestachtig gedrag vertonen én aan de zijlijn toekijken hoe het gebeurt bij anderen (cfr. R. Kelly’s entourage, de nasleep van de Weinstein affaire). Maar ook op de naam van Joycelyn Savage, die ik als een soort symbool wou gebruiken. Iedereen kan een Joycelyn worden als we dit soort mannen, maar ook evengoed vrouwen, niet afstraffen.”

De videoclip is een soort lyric video, maar dan met beelden. De tekst wordt (symbolisch) vertaald in video's uit de 50’s, 60’s en 70’s. Zo zie je in de intro schaars geklede vrouwen ongemakkelijk paraderen op een 70’s pornocasting. Een onnodige, denigrerende ervaring die veel actrices, maar ook danseressen meemaakten (en meemaken) tijdens audities voor gewone (Hollywood)films, theater- of dansstukken.

Fabian (frontman): “De wereld is intussen een beetje wakker geschud, dus ik hoop dat onze maatschappij dit soort bullshit alsmaar minder pikt. Savages is bijna een protestsong geworden. De gitaarrifs hebben iets dreigend, net zoals de tribal drumgrooves en percussie, wat de inhoud van de song weer versterkt.”

Het artwork van de single toont de Iraanse overgrootvader van Fabian en Reina die “Het Beest” werd genoemd. Reina bewerkte de foto en schilderde er de titel “Savages” in het Iraans op.

Westerlingen beschrijven mensen uit de Arabische wereld snel als barbaren en als aanhangers van een achterlijke cultuur terwijl vetzakkerij en beestig gedrag overal ter wereld voorkomt. Machtigen die zich boven de wet wanen en dit gedrag stellen werden (worden?) zelfs bewonderd. Als Savages geen protestsong is, dan is het toch minstens een spiegel.

Hier alle info over de ep-release in De Vooruit.

28 oktober 2019
Marc Alenus