#Nineties - My Bloody Valentine - Only Shallow (1991)

#Nineties - My Bloody Valentine - Only Shallow (1991)

Het was een bewogen periode die aan het begin helemaal en redelijk onverwacht wijd open werd gereten door Smells Like Teen Spirit van antihelden Nirvana, die in een mum van tijd het hele muzieklandschap wijd openscheurde, waarbij de meest onverwachte en ondergrondse groepen bejaagd werden door de multinationale topplatenmaatschappijen. Plots had iedere CEO lang haar, een ruiten hemd, een sik en Doc Martensboots aan de beleidstafel. Not! Maar het leverde wel een hele rits bijzondere hits.

We wenden de steven even van de Verenigde Staten naar Groot-Brittanië. Want de jaren negentig speelden zich - gelukkig - ook elders af.

Pokkeluide, maar immens krachtige, zogenaamde "shoegaze", geschreven door Kevin Shields en Bilinda Butcher, beiden gitaristen en vocalisten voor My Bloody Valentine. Opener van ‘Loveless’, die gekend is voor de "glide guitar", waarbij hij twee versterkers tegenover elkaar zet met veel tremolo, die op iedere versterker op een ander tempo staat afgesteld en met daar tussenin een microfoon. Enkele overdubs en dan omkeren en achterstevoren in een sampler en hopla, de Shields-aanpak.

Meesterwerk en tezelfdertijd de plaat die het label van Alan McGee, Creation Records, aan de rand van het failliet bracht. Maar liefst drie jaar versleet hij dozijnen technici en zomaar even negentien studio’s. McGee: : "I could see my label slipping away. I'd even mortgaged my own house. In the end, I had to emotionally blackmail Kevin to get him to finish."

De daaropvolgende tour was om meer dan één reden berucht. Journalist Danny Kelly bezocht een optreden dat hij omschreef als "more like torture than entertainment. I had a half pint of lager; they hit their first note and it was so loud that it sent the glass hurtling”. Ook tijdens de VS-tour testen Shields en Butcher het publiek op het immens hoge volume. Criticus Mark Kemp; "After about thirty seconds the adrenaline set in, people are screaming and shaking their fists. After a minute you wonder what's going on. After another minute it's total confusion. The noise starts hurting. The noise continues. After three minutes you begin to take deep breaths. After four minutes, a calm takes over.” Luider dan metal en ook het reünieconcert op Pukkelpop Hasselt in 2009 was gitzwart, meesterlijk en onverantwoord luid. Wij moesten die tent uit en hebben het concert buiten op veilige afstand, beluisterd.

En de plaat ook fans in high places: Allrounder Brian Eno:”'Soon' set a new standard for pop. It's the vaguest music ever to have been a hit." Of wat te zeggen van Cure-opperhoofd Robert Smith: “I discovered 'Loveless' after a period of almost exclusively listening to disco and/or Irish bands such as The Dubliners as a means of avoiding contemporaries and My Bloody Valentine was the first band I heard who quite clearly pissed all over us, and their album 'Loveless' is certainly one of my all-time three favourite records. It's the sound of someone who is so driven that they're demented. And the fact that they spent so much time and money on it is so excellent." 

2 februari 2024
Laurens Leurs