Het Dour-parcours van (cd) (1/3)
Voorbeschouwing
Dat het zomer is, merkte je ondertussen al aan de zweetdruppels op je voorhoofd. Of aan de festivalkoorts die je langzaam maar zeker bekruipt. Summer Gloom is achter de rug, Gent Jazz is halfweg, de Werchter-vierdaagse staat voor de deur, maar het meest intense festival van België nadert ook met zeer rasse schreden. Van woensdag 11 juli tot en met zondag 15 juli transformeert het Waalse dorpje Dour voor de dertigste keer tot het muzikale epicentrum van ons landje. De komende dagen lost het daMusic-team voor Dour een aantal suggesties uit het wel erg weelderige aanbod van de Dour-affiche. Verslaggever (cd) vind je wellicht terug bij één van deze optredens.
Woensdag 11 juli
Woensdag is de inloopdag, dus laten we je rustig de weg vinden op het omgeploegde festivalterrein en houden het bij één schamele tip (wedden dat collega kvl er heel wat meer achter de hand houdt voor de openingsdag? Stay tuned!). Om halftwaalf speelt Jon Hopkins ten dans, en dit voor de derde keer in vier jaar tijd. Een vriend aan huis in Dour, heet zoiets. Al tweemaal zette hij de tent in de fik met zijn album 'Infinity'. Deze zomer komt hij met zijn nieuwste worp 'Singularity' het nog fris gewassen publiek verleiden.
Donderdag 12 juli
Angèle: het moeten niet altijd dub, sludge en dreunende beats zijn. De zus van Roméo Elvis maakt je donderdag zachtjes wakker met haar aanstekelijke popmuziekjes en krijgt je al om vijf uur ’s middags aan het dansen.
BADBADNOTGOOD: jazz for the masses. De Canadese band verplettert al je vooroordelen over jazz door het genre sensueel te mengen met opzwepende hiphop. Geniale dieven die ook nog eens een uur je ledematen gaan gijzelen.
Dead Cross: monsterverbond tussen Mike Patton en Dave Lombardo. Voor Patton al de zevende keer dat hij op Dour staat, met vier bands (eerder al met Tomahawk, Fantomas en natuurlijk Faith No More).
Vrijdag 13 juli
Dälek: hiphop the next level, donker en razend, platen en electronica, en gitaren, ja dat ook. Bands als Ho99o9 (zie zaterdag) en Death Grips haalden hun mosterd bij dealer Dälek.
Shame: samen met Idles dé punkrocksensatie van over het Kanaal. Verpletterde tijdens Les Nuits Botanique de Rotonde in amper drie kwartier. Voor ons part mogen ze élke dag op Dour staan, maar voor de zekerheid slof je best op vrijdagmiddag naar La Petite Maison Dans La Prairie.
Slowdive: de enige reünie die er de voorbije jaren echt toe deed, toch? Met hun comebackalbum uit 2017 groeide de schare fans aan met jongeren die tijdens de hoogdagen van de shoegaze nog niet geboren waren. Just say no to de generatiekloof! En… just say yes to multitasking, want na het concert van Slowdive moet je in Dour kiezen tussen Mogwai of Atari Teenage Riot.
Zaterdag 14 juli
Onmens: onmenselijk vroeg, dat vinden wij van hun stek om halfdrie op een zaterdagmiddag. Licht gewelddadig duo dat hun industriële electronica met de glimlach door je strot ramt. Onlangs nog in Gent als support voor Lightning Bolt met een drummer als derde groepslid… Het eindoffensief van Onmens lijkt ingezet.
Ho99o9: onaards energiek triootje van hitsige hiphop, mokerende metal en pletwalsende punkrock. Verdere vergelijkingen met Suske & Wiske berusten op puur toeval. Wie Ho99o9 heeft gezien, vergeet hen nooit meer - vandaar dat ze ook nu weer in ons lijstje binnensijpelen, de snoodaards!
Nils Frahm: waarom maken we je hier attent op een headliner die eerder dit jaar tweemaal de AB en een keertje de Handelsbeurs heeft uitverkocht? Omdat Nils Frahm zowat het fijnste is wat je anno 2018 kan zien. Dat hij met zijn arsenaal piano’s ook na vier dagen Dour nog voor kippenvel kan zorgen op de bezwete en ongewassen huid bewees hij al in 2015.
Zondag 15 juli
Stikstof: onlangs nog met hun grootstadsrap in New York, nu (voor de tweede keer) in Dour. Niemand bezingt Brussel beter dan Stikstof (tenzij u een verstokte fan van Johan Verminnen bent).
Girls In Hawaii: anderhalf decennium geleden waren Girls In Hawaii de chouchous van Dour en mochten ze er drie jaar na elkaar het podium op. Anno 2018 is de band niet alleen rijper en door leven en dood getekend, ze beantwoorden de eeuwige vergelijking met Grandaddy nu ook tijdens hun shows met … een cover van Grandaddy.
Big Boi: voor de nieuwste hypes binnen de hiphop moet je allang niet meer aankloppen bij Big Boi - vooral gekend als de helft van Outkast. Maar zo in de vooravond van de laatste dag Dour een uurtje uitbollen op feelgood-hits voor de zomer, we zeggen er geen neen tegen.
Tickets voor het Dour festival zijn nog steeds beschikbaar via de website. Doen!