De AB op avontuur met BRDCST

Voorbeschouwing

Vorig jaar gestart, staat BRDCST Festival in de AB er dit jaar als kloeke vijfdaagse die loopt van 5 tot en met 9 april. Programmator Kurt Overbergh spande zich in om een diverse affiche samen te stellen, met onder meer afrofuturisme, hip hop, neoklassiek, industrial en jazz in de aanbieding.

De AB op avontuur met BRDCST

We hebben een dubbel gevoel bij dat programma. Er staan enerzijds geen namen die je deze lente of zomer niet elders dichtbij kan gadeslaan, anderzijds biedt BRDCST ze aan in een unieke mix. Of waar vindt u anders Treha Sektori en Thundercat op dezelfde dag, op hetzelfde (indoor-)festival. Het is op zijn minst het beste wat de AB de laatste tijd te bieden had.

Absolute headliner is natuurlijk Run the Jewels. Eén van de meest relevante hiphopgroepen van de laatste jaren, hebben sinds een paar maand hun derde plaat uit. Als we de beelden van het recente, Amerikaanse luik van hun Run the World-tour mogen geloven, wordt het zeker en vast de moeite. Voorprogramma wordt The Gaslamp Killer, steeds goed met liveband.

Terzelfdertijd valt in de AB-Club Lemon Twigs' powerpop te horen. Wij zijn niet zo'n fan van de zeemzoete New Yorkies, maar fans van Big Star op zoek naar een knoert van een throwback hoeven zich zeker niet in te houden.

Vrijdag schotelt Overbergh u een lastiger dilemma voor. In de concertzaal speelt avant-gardecomponist en pianist Hauschka. De Duitser weeft beats en ambient soundscapes door zijn pianocomposities, die hij brengt op een zogenaamde, prepared piano ofte een piano waar objecten allerhande zijn in geplaatst om de klank te veranderen. In de Club speelt Detroitse formatie Wolf Eyes. De noise-/industrialpioniers brengen al twintig jaar low budgetplaten uit met een campkantje. Beide zijn vooruitblikkende artiesten met groot aanzien, beide zijn onterecht onder de radar gebleven, beider laatste plaat was uitstekend. U kan niet mislopen.

Zaterdag wordt gecureerd door Forest Swords, een experimentele triphopproducer uit Liverpool. De avond wordt afgetrapt met dansvoorstelling 'Shrine', waarvoor hij de muziek schreef, bijna uitsluitend gebruik makend van geluiden uit het menselijke lichaam. Hij bracht onder andere Oliver Coates mee, cellist, componist en manusje-van-alles voor en met onder andere het Southbank Centre en Jonny Greenwood. Zijn laatste solowerk was een uitstekende mix van avant-garde cellowerk en atmosferische beats. Net als Hauschka en nog dat tikkeltje fanatieker zoekt hij manieren om elektronica, beats en klassieke muziek te koppelen.

Nafeesten doet u met Roger Robinson, dubartiest; Cakes da Killa, homo-erotische hiphop over minimalistische beats en Nidia Minaj, noisey Afrotronica uit Lissabon. Missie divers feestje geslaagd. Wie niet zo houdt van een stijlensmeltkroes kan ook gewoon een hele avond naar de al te vrolijke postpunkers van Shopping gaan luisteren; of gratis naar de atonale, modulaire synths van Daniel Hayhurst en kabbelende soundscapes van Felicia Atkinson.

Zondag brengt ofwel bizarre jazz en afrofuturisme ofwel drone en ambient. Mijlenver uit elkaar, maar wel duidelijk opgedeeld, kwestie van de chaos van voorheen door te spoelen. In het eerste geval bezoekt u Youssef Kamaal, Shabaka and the Ancestors, Shobaleader One (Squarepusher en band) en Thundercat. Alle vier kamperen ze in de meer mellow en funky lagen van voornoemde genres. 'Drunk', Thundercats laatste, klinkt meer als een bijzonder aangename, synthy acidtrip dan een zatte avond, er valt kop noch staart aan te krijgen, maar het is wreed plezant. Shobaleader one laveert intelligent tussen de meer klassieke funk en techno.

Het dronedeel wordt vanzelfsprekend verzorgd door Consouling Sounds. Met A-Sun Amissa, Barst en Karen Willems, Treha Sektori, Medea, CHVE en Empusae staat een donkere en sfeervolle avond gepland. Wij kijken in het bijzonder uit naar het Franse Treha Sektori en hun gritty doomdrone (en hopen dat we onze mentale gezondheid kunnen behouden) en Empusae's sjamanistische, repetitieve ambient.

Wie zin heeft kan ook gratis naar Cosey Fanni Tutti, dat al sinds de jaren tachtig ongeëvenaarde, ijskoude wave brengt. Een aanrader voor wie krap bij kas zit of één van de andere zondagacts al eens zag.

Wie zin heeft in een vierdaagse tjokvol verschillende stijlen en ontdekkingen, houdt de data beter vrij.

28 maart 2017
Koerian Verbesselt