Vreemde Kostgangers Nachtwerk

Universal Music Group
Nachtwerk

Ze moeten samen ruim meer dan tweehonderd jaar oud zijn, maar ze draaien op volle toeren door. We hebben het over het gelegenheidstrio Vreemde Kostgangers, een collectief waarvoor Boudewijn De Groot, George Kooijmans en Hennie Vrienten bijna twee jaar samen optreden en opnemen. Begin van het jaar kwam het debuutalbum uit en na amper een half jaar ligt al de opvolger klaar.

De titel 'Nachtwerk' is vrij letterlijk te nemen en verwijst naar de slapeloze nachten die een onrustige Boudewijn De Groot kennelijk veelvuldig meemaakt en die hij opvult met het schrijven van teksten. Het is hoogst merkwaardig dat precies hij, die een groot deel van zijn repertoire en faam gebouwd heeft op de onvergetelijke en onovertroffen teksten van Lennaert Nijgh, nu op zijn beurt zowat de enige tekstleverancier voor Vreemde Kostgangers is geworden. Hij is goed voor niet minder dan vijftien van de zestien songs op het album. Van inspiratie gesproken! Zei ’s heren landgenoot Bredero niet dat het kan verkeren? Sterker nog, De Groot tekende op dit album voor geen enkele compositie. Niet dat dat een probleem moet zijn als je makkers de muziekleveranciers zijn van Doe Maar en Golden Earring.

Eén ding is alvast duidelijk: de heren laten zich geen wetten voorschrijven, wisselen onderling van rol dat het een lieve lust is en doen precies waar ze zin in hebben. Ze hebben er kennelijk veel plezier in om eens echt iets anders te doen dan ze gewend zijn. Kooymans mag in het Nederlands zingen en Vrienten hoeft niet voor elke tekst een hitmelodie te schrijven. Is dat de formule voor succes bij zulke door de wol geverfde toppers?

De Groot schrijft heel autobiografisch, al dan niet met een knipoog. Schrijven, een flink uptemponummer met een drive die Kooymans tijdens een repetitie met Golden Earring misschien wel heeft uitgeprobeerd, gaat over een tekstschrijver die zijn vrouw verliest omdat zijn inspiratie voor hem dringender was dan haar zin in… De Afgesproken Plek heeft een trage beat en vertelt over een jaarlijkse afspraak tussen twee geliefden. Lijkt vreemd, maar is misschien realistischer dan we denken. De liefde in alle mogelijke en onmogelijke verschijningen en dromen staat centraal in de songs van deze relatief oudere knarren.

Heel even klinkt er tekstueel een vleugje Nijgh in de mooie en ook erg klassieke ballade Ze Houdt Van Mij. Het is één van de weinige keren dat Boudewijn De Groot hier solo zingt. Toeval kan dat niet zijn. Verslaafd zit in dezelfde, melancholische sfeer en zou wel eens een verborgen ode aan een voorbije liefde of vriendschap kunnen zijn. Wie weet voor Lennaert Nijgh?  Een zacht reggaeritme wiegt Water Bij De Wijn, dat zo op de setlist van een Doe Maar-concert kan

Deze drie zijn echte vaklui. Ze maken muziek perfect op maat. Het dreigende arrangement in Bang, de slome beat in Warm Vanavond, de stevige gitaarsolo’s van George Kooijmans op Dynamiet,... de muziek past telkens als gegoten bij de tekst. Ook het evenwicht tussen ernstige teksten en luimig werk, tussen tragere ballades en vrolijke, ritmische uptempo-nummers ligt waterpas. Hier en daar staan er opvullers geparkeerd, maar dat mag het globale oordeel niet naar beneden halen.

Onsterfelijke songs zijn het niet. En dat lijkt ook niet de bedoeling te zijn geweest van deze Hollandse coryfeeën. Ze amuseren zich, maken de muziek die ze in zich hebben. En bij de ene song lukt dat al beter dan bij de andere. ‘Nachtwerk’ is een waardevol album.


2 januari 2018
Frank Tubex