The Dutch - Enter Sanctuary
Run The Story
De zesde uitgave van The Dutch is voorlopig enkel digitaal verkrijgbaar via Bandcamp en beluisterbaar via andere streamingplatformen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Want frontman Hans Croon heeft zich deze keer (zoals hij al doet sinds het begin van zijn carrière) laten leiden door wat hij rondom zich allemaal ziet. En momenteel is dat niet zo fraai. Maar daarvoor had u The Dutch uiteraard niet nodig. U bent waarschijnlijk verstandig genoeg om de ogen geopend te houden. Maar om zeker te zijn, toch maar even deze ep beluisteren. Je weet nooit.
Ook bijzonder is het feit dat hij aan elk van de songs op Bandcamp niet enkel de lyrics toevoegt, maar ook telkens uitleg geeft over waar hij zijn inspiratie haalt en waarover het nummer gaat. Zo leer je dat Where Did Your Blood Flow werd geschreven op basis van een fait divers, dat ongetwijfeld ergens in een krant werd weggemoffeld, maar je tegelijk zo kan raken. Dat Croons oog op een dergelijk stukje viel, mag niet verwonderen, gezien zijn oog voor visuele kunst. Getuige van dat laatste is trouwens ook de vorige ep van The Dutch. En dan is er nog de muziek bij dit nummer dat de wanhoop omzet in schoonheid, zonder de trieste achtergrond te vergeten.
Dat visuele kunst-aspect komt ook terug in de hoes van de ep en het titelnummer, dat net als de eerste ep van de band 'This Is Wellfare', een stukje muziek dat hier ten huize nog steeds gekoesterd wordt, de sociale ongelijkheid durft aan de kaak te stellen. Iets dat wordt uitgebeeld in de foto waarop drie reigers vechten om de restjes op een dagelijkse markt in de Pijp-buurt in Amsterdam. Voor de achtergrondzang schakelde de band trouwens Fay Lovsky in, terwijl de basintro ons doet denken aan Alannah Myles' Black Velvet. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat dit niet onze favoriet is, misschien wel net door die overdaad aan backing vocals, hoewel de song op zich wel charmeert.
In The Dark werd gerecycleerd van deze versie en blijft even smakelijk. Bij 6000 Sardines moet waarschijnlijk geen tekeningetje. Opnieuw legt The Dutch hier de vinger op de wonde en tegelijk wordt nog eens gerefereerd aan George Orwells 'Animal Farm'. Dat refereren naar doet Hans Croon wel vaker. Ook in 1968 laat hij zich met plezier daarop betrappen, deze keer naar San Francisco van Scott McKenzie, dat hier een toch iets grimmigere ondertoon krijgt.
Dat alles resulteert in een ep, die ons alvast heeft overtuigd, zij het na de nodige luisterbeurten, zoals dat een goede plaat betaamt. Als u het nu ook nog een kans geeft...