The Bevis Frond - Focus On Nature
Dangerbird Records
Een dubbelelpee! Waar maken ze die nog, potverdorie? Wel, hier is er eentje. Maar liefst vijfenzeventig minuten onvervalste rock-‘n-roll. Zo eentje waar de gitaar onmiddellijk in huis valt, waar maken ze die nog? Geen gefluister en geneuzel op 'Focus On Nature', maar de speakers eindelijk nog eens op elf. De Brit Nick Saloman van The Bevis Frond staat dan ook niet bekend als een neuzelaar, maar als een onvervalste psychrocker die in het kielzog van Neil Young op zijn smerigst of J. Mascis in gewone doen scheurt, piept en kraakt dat het een lieve lust is. Maar hij kan ook behoorlijk bekoren met een forse streep folkrock.
Op 'Focus On Nature' (de negenentwintigste plaat!) borduurt The Bevis Frond verder op het patroon van de prima voorganger 'Little Eden', waarop de opwarming van de aarde en de vermoeidheid van de wereld breed werd uitgesmeerd naast verhalen van gebroken harten. Er werden dan ook kosten noch moeite gespaard en veelschrijver Nick Saloman dacht diep na over de nieuwe worp en kwam uit bij maar liefst negentien songs netjes gespreid over vier plaatkanten.
Nochtans was de klus op goed tien dagen (opnames en mix incluis) geklaard, maar dat ligt natuurlijk aan een grondige demovoorbereiding, waarbij de prima op elkaar ingespeelde band een grote rol speelt. Gezien de thematiek mogen we evenwel niet spreken van een conceptalbum, volgens Saloman, maar is het gewoon het beste materiaal dat hij de afgelopen jaren schreef en is het geheel meer een weerspiegeling van hoe hij zich voelde toen hij het materiaal schreef.
De plaat werd opgenomen in de Graffite Studios van vriend Dave Palmer in Bexhill-On-Sea in het Engelse graafschap East-Sussex. Laten we het voor het gemak even hebben over de twee voorafgaande singles. Wrong Way Round trapt af met een heerlijke dubbele gitaarsolo en bloeit open tot een heerlijk ingetogen powerpopsong. Of Leb Off, een folkrocker met een kermismolentje aan het begin, die ook lekker meerstemmig in het refrein weerschalt.
Hopelijk krijgen we die singles ook live te horen. Het is al van 2019 geleden dat Bevis Frond op het vasteland tourde, want Covid en Brexit heeft de Britse groepen niet bepaald gespaard. Saloman: “Ik denk dat we op dit moment geweldig klinken en we krijgen altijd leuke reacties van mensen in Europa. Dus hopelijk wordt het een heel plezierige tour voor iedereen.” In vergelijking met ‘Little Eden’, die Saloman in zijn eentje tijdens de lockdown opnam, is ‘Focus On Nature’ weer een groepsgebeuren, dat live zal resulteren in een hechte set. En dan mogen de gitaarsolo’s even uitbundig gloriëren als op The Hug, hectisch rocken als in het openingsnummer Heat of punkachtig rammelen als op God’s Gift.
The Bevis Fronds 'Focus On Nature' is een gevarieerde plaat en het bewijs van goede songwriting en solide muzikaal vakmanschap. En dat op zijn zeventigste. Het is een lang album (de lp-editie beslaat twee schijven in paars vinyl) dat moeilijk in één keer te absorberen is. Neem dus je tijd voor de negentien nummers met een scala aan emoties en stijlen die breed geëtaleerd worden. De plaat knalt het ene moment op volle snelheid en trekt het volgende moment weer laidback terug. Fraaie dubbelaar.