Son Lux - Yesterday's Wake

City Slang

Yesterday's Wake

Een half jaar geleden pakte Son Lux nog uit met ‘Brighter Wounds’, een heerlijk complexe en experimentele plaat vol onverwachte wendingen. Maar kennelijk ontbrak er nog iets, want de heren zijn alweer daar met nieuwe muziek. Maak kennis met de vier nummers tellende ep ‘Yesterday’s Wake’.

“The Yesterday’s Wake EP traces echoes of Brighter Wounds themes while introducing two brand new songs infused with the album’s DNA.” Zo omschreef frontman Ryan Lott de nieuwe ep van Son Lux. ‘Yesterday’s Wake’ ís dus gewoon ‘Brighter Wounds’, of toch zeker de aanvulling erop.  Twee van de vier nummers zijn namelijk uitgeklede versies van All Directions, één van de meest opmerkelijke en experimentele tracks op het album. Het nummer werd beroofd van de complexiteit en percussie tot er nauwelijks meer overbleef dan de echoënde strijkers. Het verschil tussen All Directions II en All Directions III, die dus dezelfde basis hebben, zit hem dan ook vooral in de toon. Waar de eerste vooral dromerig en hoopgevend klinkt, schiet de laatste een meer theatrale weg op.

Maar daarnaast heeft de band ook twee nieuwe nummers op de ep gezet. Of ja, “nieuw”. Beide nummers zijn evenzeer doordrenkt met het ‘Brighter Wounds’-DNA. Zo vinden we lyrics uit Young terug in het refrein van Delivery - een heerlijk weemoedig nummer dat na een kleine twee minuten omschakelt naar een regelrechte dancefloorkiller - en sluit Lott op titelnummer Yesterday’s Wake, dat langs alle kanten kraakt en rammelt door de aritmische percussie, de ep af door herhaaldelijk “It’s a brighter wound” uit te roepen.

Het zou verkeerd zijn om ‘Yesterday’s Wake’ te zien als een alleenstaand werk. De ep werd getekend door de plaat en vice versa. Het vormt gewoon een mooi, niet uit elkaar te trekken geheel. En daarmee heeft Son Lux alweer een project op een prachtige manier kunnen afronden. We zijn nu al benieuwd naar wat volgt. En niet te vergeten: voor een live-ervaring kan je op 26 september terecht in Trix Antwerpen.

19 september 2018
Jeroen Poelmans