Maudlin - Sassuma Arnaa

ConSouling Sounds

Wie vindt dat er in België geen spannende rockmuziek meer gemaakt wordt, heeft nog niet van Maudlin gehoord.

Sassuma Arnaa

 

Rock is dood. U kent het cliché vast wel. Maar toch blijven ze steeds weer als paddenstoelen uit de humus van ruim vijftig jaar pop- en rockmuziek opschieten, de bandjes met torenhoge aspiraties, die met één album de wereld gaan veroveren. Bij Maudlin is daar geen sprake van. Zij hebben the long road genomen, hebben niets overhaast en maakten eerder al twee albums, die hier en daar werden opgepikt, maar vooral leken te dienen om de groei naar dit meesterwerk toe te laten. Met 'Sassuma Arnaa' zijn ze immers echt klaar voor het grote werk.

 

Met een titel, die in gewoon Nederlands moeder van de zee betekent, is het thema van de plaat ook meteen duidelijk. Niet echt verwonderlijk want het vijftal woont vlakbij de grote waterplas en heeft dus naast zeemansbloed ook zeewater door de aderen stromen. En dat wilden ze vertalen naar deze plaat. Het harde leven aan de kust, de onmacht ten overstaan van de kracht van de zee, dat immense, natte monster dat geeft, maar ook neemt, het komt allemaal aan bod in de muziek.

 

Je hoort de gitaargolven in Bête Noire tegen de rotsen van bas en drums opboksen. Je hoort de zeeman zijn hart met alle kracht uitstorten in The Fog Returns. Ook in de teksten wordt voortdurend allusie gemaakt op de oceaan.

 

Maar staar u vooral niet blind op de metaforen en verwijzingen naar de zee. 'Sassuma Arnaa' is ook gewoon een fantastisch potje muziek, dat heel wat progbands van de stevigere soort stikjaloers zal maken. Waar u zich niet aan moet verwachten zijn doorsnee drieminutensongs. Allerlei buitelingen, curves, pieken en dalen moeten overwonnen worden om door te dringen tot de kern van opener Endless Expanse of het daarop volgende titelnummer. En dan hebben we het nog niet over de dubbele bodem van Erase.

 

Zelf lonken ze naar Neurosis, Type O Negative en Pink Floyd. Wij dachten aan een progrockversie van de latere Mastodon. Maar u mag dat naar believen invullen. Als u zich maar laat meevoeren door eb en vloed van deze prachtige plaat.

23 maart 2018
Patrick Van Gestel