Maple Glider - I Get Into Trouble

Partisan Records

I Get Into Trouble

Ontsnappen. Dat is wat Tori Zietsch wil. Ontsnappen uit de omknelling van religie, verstikkende relaties en het eigen brein. “Sometimes my own body doesn’t feel my own body”, klinkt het transcendent in Don’t Kiss Me. Alsof ze boven zichzelf hangt en zichzelf observeert.

Zietsch heeft zich ook in het echte leven moeten losrukken. Op haar veertiende bevrijdde ze zichzelf van de zeer strenge, religieuze opvoeding. Ze leerde zichzelf gitaar spelen en op haar vijftiende speelde ze al een eerste show, in het lokale skatepark. Later zou ze geboorteland Australië verlaten en naar Groot-Brittanië verhuizen en daar begon de carrière als Maple Glider pas echt met de prachtige debuutplaat ‘To Enjoy is the Only Thing’.

Op de opvolger keert ze terug op dezelfde thema’s. Hoe moeilijk ook, ze keert ook nog eens terug naar die christelijke jeugd. Zo zingt ze in Dinah: “So I’ve been in the church / making sure no one’s looking up my skirt / But I do not feel safe here / I wanna feel alive.” Hoe actueel kan een liedje zijn? En hoe actueel ook het verhaal achter die song?

Dina komt voor in de bijbel. Ze is de dochter van Jakob, die wordt verkracht en daarna het slachtoffer wordt van victim blaming. De manier waarop Zietsch dit oeroude verhaal naar vandaag katapulteert en er een pakkende song van maakt, is eenvoudigweg geweldig. Ze klinkt niet verkrampt, alsof ze wil aantonen dat je niet je hele leven slachtoffer moet zijn, maar alles kan overwinnen als je uit de pijn schoonheid kan persen.

Niet alle nummers klinken even poppy als Dinah. Het folky geluid van het debuut is ook nog sterk aanwezig. Luister maar naar Surprises of opener Do You. Afsluiter Scream zou dan weer van Angel Olsen kunnen zijn. “I want to scream”, zingt ze, maar de muziek klinkt zo ingehouden als maar kan en ook de zang is perfect beheerst.

En naast gevoelens van eenzaamheid (er staan ook een paar lockdownsongs tussen) en liedjes over kwellingen, is er ook plaats voor zomerse positiviteit. You At The Top Of The Driveway schreef ze bijvoorbeeld, toen ze hoorde dat ze tante zou worden en You’re Gonna Be A Daddy is een mijmering over al wie belangrijk is in haar leven, geschreven in de schaduw van een moerbeiboom.

Schaduw hangt er wel over For You And All The Songs We Loved, een melancholisch liedje over verlangen naar zorgeloze tijden in het besef dat het gebrek aan zelfliefde ook wel eens het eind van de relatie zou kunnen zijn. “I wish that you could love me the way I keep trying to / But I know that if it’s hard for me / it is probably hard for you.” Hetzelfde thema komt eerder aan bod in single Two Years, een prachtig nummer dat gepast besluiteloos en grillig van toon, tempo en structuur is.

‘I Get Into Trouble’ is een waardige opvolger voor ‘To Enjoy Is The Only Thing’. Het is een troostend album, maar er zit ook zoveel meer onder de oppervlakte dat het een groeiplaat is voor wie de moeite wil nemen de teksten erbij te nemen, net zoals je deed toen het leven nog zorgeloos leek.

24 oktober 2023
Marc Alenus