Jonas Winterland - Liever Uit Balans
Universal Music Group
We herinneren ons nog de aarzeling waarmee Jonas Winterland in 2013 als dertigjarige debutant tussen de stores van de muziekwereld kwam kijken. Nooit hadden wij durven vermoeden dat er vier jaar later al drie albums van de man in ons cd-rekje zouden prijken.
Hij waarschijnlijk ook niet; en diep vanbinnen wilde hij het wellicht niet eens. In de persoonlijke en rake afsluiter zingt hij immers: “Laag in rendement zijn / weinig efficiënt zijn / baas van mijn agenda zijn / meer wil ik niet / minnaar van mijn vrouw zijn / vader van mijn kind zijn / samen onbereikbaar zijn / meer wil ik niet.” Hij heeft het over zijn burn-out, die de opnames van deze plaat noodgedwongen opschoof. Ja ook Jonas Winterland is gemaakt van dun papier.
Die derde plaat is er nu. En opnieuw zet Winterland een stap voorwaarts. Op de vorige plaat, experimenteerde hij voor het eerst met elektronica in Wie Ik Ben En Hoe Ik Heet. Die lijn trekt hij nu resoluut door, daarin bijgestaan door Senne Guns, die op bijna alle songs zijn elektronische bron laat sissen, schuren en borrelen en door de jonge klankentovenaar Pieterjan Maertens, die naast de drumcomputer ook synths, bas, gitaar en philicorda speelt en samen met Jo Francken de productie verzorgde. Van Buurman leende Winterland Koen Renders, ook al iemand die bekend staat als arrangementenwizzard en ook fijnproever Arne Van Petegem (Styrofoam) werd mee aan boord gehesen.
Hierdoor schuift Winterland op richting Spinvis, al is zijn voorbeeld Mark Everett ook niet vies van wat synths af en toe zoals hij demonstreerde op bijvoorbeeld ‘Tomorrow Morning’. Maar Winterland en zijn knoppentovenaars laten veel meer ruimte voor stilte, iets wat de zanger zelf ook doet, ondanks dat hij weer veel te vertellen heeft.
Zo blikt hij in de prachtige opener Weet Je Nog Parijs terug op een citytrip naar de Franse hoofdstad, maar vooral op de prille liefde die hij toen voelde. Straf hoe zo’n persoonlijk verhaal over de eerste toenadering in bed zo herkenbaar is. Het is niet voor het laatst dat Winterland zich zo kwetsbaar opstelt.
Over Burn-out hebben we het al gehad en in Vraag Dat Maar Aan Je Moeder vat hij perfect de twijfels van een jonge vader zonder zwaarmoedig te worden. In single Aan De Binnenkant troost hij niet alleen zichzelf, maar ook alle mensen die het kind in zichzelf koesteren.
Winterland mag dan vanbinnen altijd een onzeker jongetje blijven, toch is er iets veranderd. Het succes heeft hem een iets zekerder gemaakt en op de vorige plaat bleek al dat ook de liefde van zijn vrouw voor hem een groot cadeau was. Deze twee zaken maken dat Winterland af en toe zelf kan spotten met zijn angsten en onzekerheden. Dat levert dan nummers op als Branden In De Hel en Denk Dan Aan Vandaag, dat samen met Denkers En Dromers de vriendschap eert.
Dus ook al is Winterland productiever dan gedacht, hij slaagt erin om telkens weer de juiste snaar te raken, nu al drie albums op rij.