Japanese Breakfast - Jubilee

Dead Oceans

Jubilee

Japanese Breakfast is het liefdeskind van Michelle Zauner, die in 2016 in het indierockcircuit doorbrak met culthitje Everybody Wants To Love You, uit ‘Psychopomp’. Wij waren niet meteen mee met de hype, maar gingen overstag bij het prima album ‘Soft Sounds From Another Planet’ uit 2017. Maar toen werd het onverwachts stil rond Zauner. De dreampopband leek van de aardbodem verdwenen.

Schijn bedriegt, zo blijkt. Op de cover van ‘Jubilee’ doet de muzikante ons aan een bij denken. En dat is geen toeval. De bezige Zauner bracht een boek uit dat door critici en het grote publiek lovend onthaald werd, ‘Crying In H Mart’, en vertelt daarin over het vroege overlijden van haar moeder aan borstkanker en haar jeugd als Koreaans-Amerikaanse in de VS. (Geen zorgen, ook wij raken soms in de war door de bandnaam.)

Zauner volgde daarnaast nog piano- en muziektheorielessen om nieuwe creatieve wegen te verkennen en dat loont. Op ‘Jubilee’ gooit de band het verdriet definitief van zich af en focust de muziek resoluut op de vreugde. Japanese Breakfast wist altijd al een mooi melancholische sfeer neer te zetten, maar vindt op dit album de perfecte combinatie tussen melancholie en blijheid.

Het begint al bij de prachtige opener Paprika, vernoemd naar de cultfilm van Satoshi Kon. Mysterieuze synths ondersteunen Zauners zang, waarna drums invallen met een aanstekelijk marsritme. Nog later schallen trompetten triomfantelijk. Leuk bij de eerste luisterbeurt, geweldig bij de derde, meesterlijk bij de vijfde. Ook Be Sweet is ijzersterk en doet ons aan David Bowie ten tijde van Let’s Dance denken. Een ongegeneerd leuke jarentachtighit.

Niet elk nummer op ‘Jubilee’ is even knap als dat openingsduo, maar dat stoort niet. De tracklist voorkomt dat het niveau te veel inzakt en zwakkere en sterkere nummers wisselen elkaar mooi af. Zo ondervinden we ook niet te veel last van de soms eentonige stem van Zauner of de bij momenten iets te zeemzoete muziek. Posing In Bondage halverwege de plaat doet het zagerige Kokoma IN vergeten en sterke afsluiter Posing For Car wist de herinnering uit aan In Hell.

‘Jubilee’ is als puntje bij paaltje komt geen meesterwerkje, maar met de productie en sfeervolle arrangementen zit het meer dan goed. Ook de relatief korte speelduur van veertig minuten is een plus. Kwaliteit boven kwantiteit. 'Jubilee' is een geslaagde comeback en perfect voor zwoele zomerdagen. Of zoals Zauner zelf zingt: “How’s it feel to stand at the height of your powers / To captivate every heart? / Projecting your visions to strangers who feel it, who listen, who linger on every word? / Oh it’s a rush!”

19 juni 2021
Max De Boeck