IIVII - Obsidian

ConSouling Sounds

Obsidian

Een dikke boon, dat hebben we voor IIVII (uit te spreken als “Ivy”) ofte multigetalenteerde muzikant en componist Josh Graham. Specialist in atmosferische, cinematische soundscapes die zweven tussen neoklassiek, minimalisme, ambient en post-vanalles. En ook al was die boon bij de tweede langspeler ‘Invasion’ een beetje gekrompen, toch keken we met uitgestrekte nek uit naar deze derde plaat op Consouling Sounds.

Pikzwart en niet meer buitenaards. Daarmee is meteen het verschil met voorgaande releases aangehaald. De ijle, soms wat onvaste sfeerschilderwerkjes van IIVII hebben op ‘Obsidian’ een donkere, mystieke ondergrond gekregen. Stiltemomenten blijken even morbide als zwaar ronkende basdrones. Een loodzware cadans groeit in opener Octagone op via een herhaald pianomotief, krakende veldopnamen en steeds dieper uitgeholde noisescapes. Ofte hoe schoonheid zich ook in de diepste hellekrochten kan manifesteren.

Deze plaat is in feite een herwerking van Josh zijn oorspronkelijke soundtrack voor een unieke documentaire achter de schermen van de film ‘Mother!’ (van Darren Aronofsky). Vijf monumentale en mysterieuze prenten lang penetreert IIVII in hart en ziel, telkens balancerend tussen bijna ontroerende, zachte melodieën van ondermeer fluit en akoestische gitaar (Meridion Passage) en bijna akelige, broeierige sfeerklanken. Of een hybride van beiden. Let wel op bij het woord “monumentaal”. Verwacht van ‘Obsidian’ zeker geen massieve dark ambient, maar eerder subtiele en tactiele droom- en emotiestukken waarin de gitzware 3D hoes van dit album kan gereflecteerd worden. Waarin de “less is more” aanpak van Josh Graham zich duidelijk manifesteert.

Op dit album zet de Amerikaanse sfeercomponist dus weer een grote stap vooruit, weliswaar in een andere richting. Dit is een dromerige plaat waarop subtiliteit het wint van thematiek, klank van melodie, beeld van geluid. Tijdloos, donker en mooi. Als de dwarsdoorsnede van een menselijk hart, vereeuwigd in gitzwart obsidiaan. Een vierendertig minuten durende soundtrack voor de nacht die keer na keer opnieuw kan beleefd worden.

Lees ook de recensies van 'Invasion' en 'Colony'.

26 april 2019
Johan Giglot