Hauschka What If

City Slang
What If

Daar waar eerder (op 'Salon Des Amateurs' bijvoorbeeld) de focus sterk lag op het spelen met de prepared piano, laat Hauscha (Volker Bertelmann) zich op zijn nieuwste worp gaan in science fiction, hiphopritmes en moderne instrumenten als synths en harmonizers.

Hauschka heeft dus ontdekt dat er nieuwe, innovatieve technieken bestaan die zijn gaandeweg geperfectioneerd spel met prepared piano verrijken. Dat hoorde je al terug in de verschillende soundtracks die hij de laatste jaren componeerde, al dan niet in samenwerking met anderen zoals geestesgenoot Dustin O' Halloran met wie hij de score voor 'Lion' maakte.

'What If' legt de focus helemaal op futurisme en de toekomst, ook al is die onzeker. Na het eerder donkere 'Abandoned City' is dit in zekere zin een hoopvolle beweging. Zonder het echt nadrukkelijk te beklemtonen, spelen onder meer de klimaatproblematiek (I Can't Find Water, Nature Fights Back.) en globalisering (Constant Growth Fails) een belangrijke rol.

Ook al leven we in tijden waarin steeds vaker bepaalde referentiepunten en herkenbare ijkpunten verdwijnen (Familiar Things Disappear), toch is er maar één weg vooruit. En die bestaat in recht vooruit te kijken, de rug te rechten, voorwaarts te trekken en de vele uitdagingen aan te gaan. Neem nu Trees Exist Only In Books. Ook daarmee lijkt Hauschka een statement te willen maken. Maar ondanks de onbetwistbaar nobele en vaak utopische intenties, moet je sommige zaken leren te aanvaarden, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn (I Need Exile).

Toch is 'What If' vooral een persoonlijk gebeuren. Zo kan Bertelmann een stukje van zichzelf kwijt in My Kids Live On Mars, waarin de relatie tussen kind en ouders onderwerp is. Of het veelzeggende I Can't Express My Deep Love waarin de onmogelijkheid iets te zeggen uitdrukking krijgt in ronduit pakkende muziek, net zoals in de finale We Live A Thousand Years.

De muzikant bouwt deels voort op muzikale tradities waarvan de wortels tot aan John Cage (prepared piano) reiken, al gebruikt hij op dit album Disklavier en een analoge Roland Jupiter 4-synth. Die leiden tot een hypnotiserende en zelfs claustrofobische sound. Hauschka laaft zich aan soundscapes en gemanipuleerde sounds en zorgt voor een modern, maar herkenbaar geluid dat vooral live - met meer ruimte voor improvisatie en experiment - vonken geeft. Op die manier breekt hij uit zijn vertrouwde, maar te benauwende prepared-piano-wereld en verruimt hij zijn sound en zijn blik op de wereld.

'What If' biedt een ruim palet aan mogelijkheden. Leg uw oor te luisteren. Je zal het je zeker niet beklagen.


25 mei 2017
Philippe De Cleen