Grid Ravage - Grid Ravage

Dropa Disc

Grid Ravage

Enigszins denigrerend kwamen we subtitel "Yves Demey trio” tegen als alternatief voor de bandnaam Grid Ravage. Begrijpelijk. In dit nieuwe project neemt de druk bezige elektronicaproducer, engineer en muzikant (check Eavesdropper, Grey Branches, Sendai, studio Sonicville) freestyle drummer Louis Evrard en dronecellist Gino Coomans onder de arm voor een progressief, avontuurlijk elektronicadebuut.

Op deze titelloze plaat met acht spaarzaam getitelde tracks (van Gr tot Grrrrrrrr) krijg je een hedendaagse hybride van ambient, jazz, krautrock, psychedelica, minimalisme en dub. Verwacht je in elk geval aan een broeierig stuk live freestylewerk waarbij schuifeldrums, cellostrijken, -toetsen en -klagen en mechanische klanken en effecten elkaar voortdurend uitdagen en aftasten. Weliswaar steeds in een amorf en samenhangend geheel.

De patronen, waar dit trio in grossiert, houden aan als een bijna bezwerende en trance verwekkende constante. De vrije invulling met klanken, sferen en effecten (of nevenliggende drumpatronen) bepalen temperatuur en karakter. Experiment en expressie krijgen hier dus een expliciete en organische uitlaatklep. Eentje vol broeierige en nachtelijke sfeer en repetitiviteit, maar ook met enkele duidelijke accenten en uitschieters. Of met uitglijders richting niets- en iets-heid in de vorm van een enkele toon of drone. Wat meer dan ruis en toon kan je niet vinden in een song als Grrrrrrr. Wel bij het laatste nummer op de A-kant (Grrrr) als een geheel van onophoudelijke rateldrums die weggeschoven worden onder een mat van mechanische klanken en diep bonkende basstoten. Zoiets.

In elk geval dien je wel bestand te zijn tegen een pittig stukje experiment. Eentje met veel eigenheid en live karakter, zoals bleek tijdens BRDCT 2022, waar een stevige live improsaus over deze klankcreaties werd gegoten. Het is een context die deze muziek meer bestaansrecht geeft. Grid Ravage is duidelijk een live belevenis, waarbij je deze drie eigenwijze muzikanten en de interactie moet kunnen zien, proeven, beleven. Waar je kan meemaken hoe instrumenten gebruikt worden op een manier die je nooit had kunnen bedenken. En daarvoor is klank zonder beeld bij deze net wat te beperkt en rommelig.

20 april 2022
Johan Giglot