Freddie Gibbs - Alfredo

ESGN

Alfredo

Fredrick Jamel Tipton, beter bekend onder zijn alias Freddie Gibbs, is terug met album twee in evenveel jaar tijd. Na de release van het veelgeprezen 'Bandana', dat mocht rekenen op magistrale beats van de legendarische hiphopproducer Madlib, werd menig hiphopliefhebber opnieuw warm, toen Gibbs de eerste single dropte van zijn nieuwe album. Op 'Alfredo' werkt Gibbs samen met de bijna even legendarische producer The Alchemist, die al beats heeft mogen verzorgen voor topacts van Nas en Snoop Dogg tot Earl Sweatshirt en Vince Staples. 

De leadsingle 1985, die eveneens het album aftrapt, begint met een fragment stand-up comedy van wijlen Bernie Mac, waarna een geweldige gitaarriff Gibbs’ raps introduceert. Het overkoepelende thema doorheen 'Alfredo' is de verheerlijking van de Italiaanse maffiawereld en het gangsterimago dat daaraan gekoppeld is. Binnen de gangsterrapniche van de hiphop is dit al jaren een populair thema, maar niet veel artiesten brengen het op dergelijke innemende wijze als Freddie Gibbs en The Alchemist.

Niet enkel de heerlijke beats, maar ook de samples van maffiafilms, die doorheen het hele album terugkeren, en de sublieme gastverzen van hiphopzwaargewichten als Rick Ross, Tyler The Creator, Benny The Butcher en Conway The Machine spelen verder in op dit motief. Meermaals legt Freddie Gibbs echter ook pijnlijk realistisch de keerzijde van de medaille bloot met ruwe verzen als “Man, my uncle died off a overdose / And the fucked up part about that is / I know who supplied the nigga that sold it”, op Skinny Suge. Door de verheerlijking sporadisch af te wegen aan de schrijnende realiteit stijgt Gibbs uit boven het merendeel van zijn voorgangers.

Op Frank Lucas rapt Freddie Gibbs over de gelijknamige drugsbaron, die tijdens de jaren zestig en zeventig de straten van Harlem domineerde, het thema dat ook als inspiratie diende voor de legendarische film 'American Gangster' met Denzel Washington.

Op één van onze favoriete nummers van het album, Something To Rap About, werpt Freddie Gibbs licht op zijn geschiedenis als drugshandelaar en hoe dit zijn carrière als rapper nog steeds beïnvloedt: “God made me sell crack so I'd have somethin' to rap about”. Zo duister als de verse van Gibbs is, zo licht is die van gastrapper Tyler The Creator. Die laatste neemt ons mee op zijn imaginaire jacht aan de kust van Mykonos en vertelt over hoe hij evolueerde van een over nonsens rappende snotneus naar een succesvol businessman: “I used to be a Goblin under them bridges / now I'm a businessman”. Tyler sierde in 2019 onder andere de cover van GQ’s ‘Men Of The Year’-uitgave en maakt tegenwoordig furore in de mode-industrie met zijn merk GOLF le FLEUR*.

'Alfredo' zorgt met zijn vijfendertig minuten speeltijd voor verfrissing in de huidige muziekindustrie, waarin commerciële acts alsmaar vaker albums volproppen met B-kantjes in de hoop streamingrecords te breken. Hiphopicoon Kanye West brak eerder al met deze traditie door met Kids See Ghosts een moderne klassieker uit te brengen die niet meer dan drieëntwintig minuten nodig had om critici en fans te overtuigen. Freddie Gibbs en The Alchemist slagen er met tien nummers in een coherent album af te leveren dat een blijvende indruk op de luisteraar nalaat. Take notes, Drake.

24 juli 2020
Hannes Deraedt