Moor Mother geeft je de creeps
Camae Ayewa kondigde vorige maand nieuw album ‘The Great Bailout’ aan
Het is een album dat de wreedheden van de Britse slavernij onderzoekt, inclusief hoe die werd betaald en vervolgens verduisterd. 'The Great Bailout', dat op 8 maart uitkomt, is het negende studioalbum van Ayewa aka Moor Mother en het derde bij ANTI-Records, met productiebijdragen op verschillende nummers van Mary Lattimore, Lonnie Holley, Vijay Ayer, Angel Bat Dawid, Sistazz Of The Nitty Gritty, Aaron Dilloway en meer. Ayewa’s sound bevat een groot aantal instrumenten, stemmen en kakofonie die thema’s uit het Afrofuturisme en het collectieve geheugen overnemen met de voorlopers van jazz, hiphop en beatpoëzie in gedachten.
Nu deelt ze het tweede nummer van het album, All the Money, waarop de toon van het album verschuift naar een sinister register van stem en instrument. St Paul's Cathedral, het Victoria & Albert Museum, de Big Ben, de Tower of London, het British Museum, het Palace of Westminster,... ze somt de iconische bastions van Groot-Brittannië op waar de Britten trots op zijn en stelt de vraag die we vergeten: waar hebben ze al het geld gehaald?
Het nummer werd gecoproduceerd door Vijay Ayer en Alya Al Sultani doet ook mee. Beide artiesten stuurden Ayewa-samples en zij verwerkte die door het hele nummer. Tekstueel blijft het gevoel van water een rode draad, terwijl "de storm blijft woeden", maar nu als een verdrinking, die de vele gevangengenomen zwarte levens oproept die zijn opgeslokt in de wateren van de transatlantische oversteek en de voortdurende verdrinking in deze Britse geschiedenis.
Nu is er ook de nieuwe video voor All The Money, geregisseerd door filmmaker en multimediakunstenaar Cauleen Smith. De video die ze voor het nummer maakte bevat huiveringwekkende, plaats-delictachtige beelden van Britse vorsten, monumenten en politici.