Youssou N'Dour - Senegalese spreidstand

undefined, 24 november 2016

Youssou N'Dour heeft eigenlijk geen verdere introductie nodig. Zijn naam alleen al doet met dank aan wereldhit 7 Seconds (met Neneh Cherry) ongetwijfeld een belletje rinkelen. Diezelfde N'Dour stelde in een goed volgelopen Roma zijn nieuwste album 'Afrika Rekk' voor, een album dat bij ons nagenoeg nergens het muzieknieuws haalde. 

Youssou N'Dour - Senegalese spreidstand

Een teken aan de wand? Die vraag dook na het concert op. Veel van de concertbezoekers wilden uiteraard superhit 7 Seconds horen. En die kregen ze, een beetje tegen de verwachtingen in, ergens halfweg het concert geserveerd. En het publiek mocht meeklappen en -zingen. Het bleek helaas het eerste (en bijna enige) hoogtepunt in de set.

Al liepen de meningen achteraf heel erg uiteen. De ene vond de Senegalvibe helemaal terug en had zich kostelijk geamuseerd; de andere beargumenteerde dat het hoogtepunt in Youssou N' Dours carrière achter ons lag en vond het slaapverwekkend.

Zelf kregen we indruk dat het N'Dour aan kracht en inspiratie ontbrak. Het beeld van de gespierde, Senegalese leeuw werd na het concert vervangen door dat van een lief en aimabel, maar ook ontzettend moe en uitgehongerd katje. N'Dour en Super Etoile De Dakar, de tienkoppige bende die hem begeleidde, konden niet verhinderen dat het Senegalese spektakel te wensen overliet. Het verwachte, uitzinnige muzikale vuurwerk bleef uit.

Niet dat het collectief zich niet inspande. Regelmatig werden er te gekke dansjes uitgevoerd op het podium en ook in de zaal werd  er volop gefeest. Er werd nog een poging ondernomen met complexe ritmiek, percussie en de inbreng van een saxofonist en gitaristen, maar elke muzikale magie ontbrak. Frequent werd het publiek aangemaand om de handjes op elkaar te zetten. Dat lukte dan nog, maar het weerhield datzelfde publiek er niet van om al voor het einde van het concert voor bekeken te houden.

Ook de band tussen artiest en publiek kwam amper uit de verf. Slechts een paar keer nam de frontman het woord om een song in te leiden. En al bij bleek de afstand tussen artiest en publiek erg groot. Vreemd, gezien N'Dour door zijn muzikanten en door het publiek beschouwd wordt als een Senegalese god op aarde en hij dus zijn reputatie als superster alle eer aan kon doen.

N'Dour geeft op 'Afrika Rekk' de fakkel door aan de volgende generatie. Zo werkt hij met een hele hoop "jeunes étoiles" (Akon, Fally Ipupah) samen. Al blijft de hogere boodschap wel aanwezig in zijn muziek. Zo droeg hij een nummer op aan Nelson Mandela, één van zijn helden. En Li Ma Weesu en Set vormden zo een tweede hoogtepunt van de avond.

In De Roma bleek het lastig om grip te krijgen op het publiek. Voor een artiest van zijn kaliber, een superster die eigenlijk een festival als Sfinks behoort af te sluiten, was dit ondermaats. Wel onthouden we dat de man een erg divers publiek aanspreekt en dat er in de zaal her en der privéfeestjes ontstonden met N'Dours muziek als soundtrack. 

24 november 2016
Philippe De Cleen