Xavier Rudd - Zomers positivisme
Ancienne Belgique, Brussel, 6 december 2010
Maandag 29 november ontving Ancienne Belgique ‘s werelds meest sexy vegetariër Xavier Rudd. Met behulp van drie didgeridoos, lapsteels en een mondharmonica, slidegitaar, akoestische gitaar, djembé,... bracht de Australische multi-instrumentalist en activist even de zomer terug in België. Ondanks de sneeuw huppelde Rudd met enige nonchalance blootvoets het podium rond. Een evenwichtsoefening op de grens van het positivistische feelgoodcliché.

Een avond vol contrast was het. Eerst heerste er een nogal intieme en bedroevende sfeer tijdens de set van de Engelse Ben Howard. De keuvelende binnenkomers begrepen onmiddellijk waarom ze zich moesten houden aan de regel van stilte in de concertzaal. Ze sloten dan ook spontaan aan bij het publiek met een verwonderde en aandachtige blik.
Voor de singer-songwriter en zijn celliste bleek geen podium te klein. Hun warme, gevoelige nummers grepen elke aanwezige ziel onmiddellijk bij de keel.. Elke noot was raak, zowel muzikaal als emotioneel. Vooral Cloud Nine en These Waters overtuigden ons van wat dit duo in zijn mars had. De songs werden even oprecht als professioneel gebracht. Het spontane, ritmische handgeklap bij afsluiter The Wolves was dan ook welverdiend.
Veel tijd om te bekomen was er niet want daar weerklonken de gekende didgeridooklanken van Xavier Rudd. De intro had iets weg van een geweldig goed, elektronisch dancenummer, waardoor de hele menigte onmiddellijk in actie schoot. Het exotisme bleek onmiddellijk zijn effect te hebben. Dat merkten we onder andere bij Fortune Teller: hoe luider de exclusieve instrumenten weerklonken, hoe sneller het volume van het gejuich van de aanwezigen steeg. Toch neigde de set al snel naar een uitheemse cocktail van reggae, funk en enkele akoestische songs als Messages.
Het Zuid-Afrikaanse combo Izintaba verscheen daarmee al snel op het podium. De verblindende glimlach van drummer Andile Nqubezelo en bassist Tio Moloantoa liet tijdens The Mother al blijken hoeveel zin ze erin hadden. Opvolger Let Me Be was dan ook meer dan een voltreffer, zodat Xavier Rudd na enkele minuten met de handen in het haar stond omdat de toeschouwers weigerden te stoppen met zingen. Uiteindelijk bekroonde hij zijn toehoorders met de woorden "Beautiful energy".
De set kende ups en downs en hetzelfde gold voor de man in kwestie. De net iets te vaak variërende tracks zorgden voor een gefragmenteerd geheel dat slechts op sommige momenten erg gesmaakt werd. Op andere momenten overheerste het geroezemoes, maar zoals een song uit Koonyum Sun luidt: Love Comes And Goes.