Tonefloat TF100 Festival - Mijlpaal bereikt

Paradox, Tilburg (NL), 10 maart 2011

Nederland heeft op muzikaal gebied best wat dingen om trots op te zijn. Een van die dingen is het Rotterdamse kwaliteitslabel Tonefloat Records, in 1997 opgericht door Charles Beterams. Het label grossiert in schitterende releases met experimentele muziek voorzien van prachtige hoezen met hoogstaand artwork. Hoogtepunten? Het is moeilijk kiezen, maar we pikken er twee uit: '1987 - 2007: Chasing the Odyssee', een acht-lp-box van vidnaObmana en'TF100', de honderdste release die op 27 februari uitkwam. Het is een prachtig, honderdenacht pagina's tellend boek dat de geschiedenis van het label vertelt. In de kaft van het boek zitten twee tien inch vinyl albums. Speciaal voor die release werkten Tonefloat-artiesten als Steve Wilson (Porcupine Tree), Dirk Serries (Fear Falls Burning, vidnaObamana), Theo Travis, Sand Snowman en The Use of Ashes samen om die twee tien-inches te voorzien van nieuwe muziek.

Tonefloat TF100 Festival - Mijlpaal bereikt



Als onafhankelijk label zo'n mijlpaal bereiken is een knappe prestatie, die in stijl gevierd moet worden. En dat is precies wat Charles Beterams deed. Hij organiseerde het Tonefloat TF100 Festival in de mooie en bomvolle zaal van Paradox in Tilburg.

Op het programma stonden artiesten, die op Tonefloat opereren: Sand Snowman, March, Astralasia, The Use of Ashes, Dirk Serries en Ron Geesin. De laatste twee zijn primeurs. Dirk Serries komt namelijk met zijn nieuwe project The Sleep of Reason (foto), dat hij vormt met Yellow6's Jon Attwood. Ron Geesin, die Pink Floyd hielp met de opnames van 'Atom Heart Mother'(1970), bracht onlangs op Tonefloat zijn nieuwe album 'RonCycle1: The Journey Of A Melody' uit en gaf een zeldzaam optreden.

Wat het Tonefloat TF100 Festival zo uniek maakt, is dat het een mooie indicatie geeft van de diversiteit van de artiesten en de verschillende vormen van experimentele muziek op het label. De prachtige optredens die we kregen voorgeschoteld zetten dat nog eens kracht bij.

Zo trakteerde Sand Snowman ons op dromerige akoestische nummers met mystieke zang en wist singer-songwriter March ons te overtuigen met zijn liedjes, die wat weg hebben van Kings of Convenience. Astralasia bracht ons vervolgens in trance met een lange en psychedelische soundscape vol ambientinvloeden, terwijl Ron Geesin ons deed lachen en genieten met een unieke set van abstracte muziek en comedy.

De staart van het festival was minstens zo noemenswaardig. The Sleep of Reason lieten zien dat je, naast rocken, nog twee dingen kan doen met twee Gibson Les Paul-gitaren: prachtige, sferische soundscapes creƫren en het publiek muisstil krijgen.

The Use of Ashes, een van de eerste bands op Tonefloat had de eer om het Tonefloat TF100 Festival op een waardige manier af te sluiten. Dat deden ze met een set vol mooie, akoestische liedjes, overgoten met een sausje van krautrock en psychedelica.

Tonefloat Records mocht naast die honderdste release minstens net zo trots zijn op het festival dat het organiseerde. Wij feliciteren Charles Beterams en zijn label in ieder geval van harte met de honderdste release. Chapeau en op naar 'TF200'!

10 maart 2011
Gregor Dijkman