Thurston Moore Group - Extatische vrede

Les Ateliers Claus, 9 februari 2020

Thurston Moore Group</b> - Extatische vrede

Misschien is onze wereld vertekend, maar we hebben zo het gevoel dat Thurston Moore tegenwoordig vaker in België speelt dan de gemiddelde Belgische band. Geen nood, Thurston schudt altijd wel iets verrassends uit de lange mouw en dus zakten we ook dit keer benieuwd af naar Brussel.

Sinds Thurston Moore in Londen woont, is Brussel maar een Kanaaltunnel van huis. Ooit liet hij zich ontvallen dat hij elke maand wel iets in Les Ateliers Claus zou willen doen. Het moet danig gekriebeld hebben bij de intussen eenenzestigjarige levende undergroundlegende, want deze week strijkt hij er met zijn Thurston Moore Group twee keer neer. Ook al waren deze concerten een co-organisatie met de AB, Moore stond er zelf op om alweer in de avantgarde zaal in Sint-Gillis te staan. Een perfect gecaste locatie, al was het maar omdat een ferm stuk van de laatste driedubbelaar 'Spirit Counsel' er werd opgenomen.

De avond was aangekondigd als een "homecoming concert van het jongste album", maar dat was natuurlijk buiten die mouw vol verrassingen gerekend. Inderdaad, we hoorden geen enkele noot uit ‘Spirit Counsel’, noch uit de vorige twee platen die hij sinds 2014 met Deb Googe en James Sedwards inblikte. We kregen wel drie composities die afklokten op respectievelijk twintig, tien en vijfentwintig minuten. Korte songs, naar Moore’s recente doen op ‘Spirit Counsel’.

We hoorden een Thurston Moore Group in grootse doen, netjes het minimalistische gitaargefrunnik en de tribale percussie balancerend met haast poppy passages. Al tijdens de eerste song van de avond leek Thurston Moore de ambachtelijke meestertechnieken uit zijn veertigjarige carriere aaneen te rijgen tot een machtige synthese. Deb Googe, James Sedwards, drummer Jem Doulton en knopjesman Jon ‘Wobbly’ Leidecker plaatsten elk accent alsof ze het nummer al jaren in de vingers hadden.

De tweede song ging op dat elan verder en het leek alsof James Sedwards en Moore de gitaren harmonieuzer wilden doen klinken dan de Beach Boys ooit klonken. We vielen van de ene geniale uitweiding in de andere onrustige wending. Toen het slotnummer na een uurtje een punt achter de show zette, waren we eigenlijk meer dan voldaan, maar de vijf muzikanten hadden zelf nog wel trek in meer.

“James, leg nog eens een riffje op de grill”, hoorden we Moore denkbeeldig naar Sedwards hinten. Terwijl Googe, Sedwards en Delmour op een rij naar dirigent Moore staarden, zagen we die laatste zichtbaar genieten van de muzikale climax die ze aan het creëeren waren. Geen nirvana, wel extastische vrede. Dat gold ook voor onszelf. We zijn de tel kwijt hoeveel maal en in hoeveel gedaantes we Thurston Moore al aan het werk zagen, maar deze passage in Sint-Gillis bewees nog maar eens dat de man zichzelf blift heruitvinden.

Thurston Moore mag dan wel een grote naam zijn, check ook eens wat de agenda van Les Ateliers Claus de komende maanden nog te bieden heeft. Mag er iets grilliger buiten de lijntjes gekleurd worden, dan kun je er de komende maanden nog terecht voor Trash Kit (Andy Gill van Gang Of Four reïncarneert op 15 februari), CEL (met elektrolegende Felix Kubin in de rangen, 22 februari), het Japanse OOIOO (net een album uit op Thrill Jockey, 10 april) of een mini-festival in samenwerking met Knotwilg Records (op locatie in Atlas, Anderlecht op 4 april). Doen! Dinsdagavond staat Thurston Moore Group er een tweede keer, dat concert is uitverkocht, maar een last-minute Ticketswapje zouden we niet afraden.

11 februari 2020
Christophe Demunter